علمی و فناوری

خورشیدگرفتگی امروز در کدام کشورها قابل مشاهده است؟ در ایران چطور؟

به گزارش خبرانلاین، اگر شرایط آب و هوا اجازه دهد، ده‌ها میلیون نفر که در امتداد مسیر باریکی از ساحل اقیانوس آرام در مکزیک تا شرق کانادا زندگی می کنند می‌توانند روز دوشنبه به آسمان نگاه کنند تا لحظه‌ای را که ماه خورشید را می پوشاند و روز به گرگ و میش تبدیل می‌شود تجربه کنند.

اما کسانی که در اروپا زندگی می‌کنند این بار و تا سال ۲۰۲۶ از تجربه کردن یک خورشیدگرفتگی کامل محروم خواهند بود. با این حال، برای افرادی که ساکن ایرلند یا بریتانیا هستند، ممکن است عصر دوشنبه یک خورشید گرفتگی جزئی قابل مشاهده باشد، به شرطی که هوا صاف بماند.

کسانی که در شهرها و اطراف شهرهای کورک، لیمریک، گالوی و دوبلین در ایرلند و بلفاست، منچستر، لیورپول، اینورنس گلاسگو و ادینبورگ در بریتانیا زندگی می کنند، به احتمال زیاد با داشتن ارتفاع بالاتر و آسمان صاف مقداری دید به دست خواهند آورد.

برای اروپایی ها، انتظار می‌رود خورشید گرفتگی جزئی در ساعت ۸:۵۲ دقیقه غروب به وقت اروپای مرکزی شروع شده و در ساعت ۹:۵۱ شب به وقت اروپای مرکزی به پایان برسد.

ناسا از ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی CET به صورت زنده تصاویری را از چندین مسیری که خورشیدگرفتگی در آنجا قابل مشاهده است پخش خواهد کرد.این سازمان فضایی تصاویر تلسکوپی از خورشید را نشان می‌دهد تا همه مردم بتوانند به این پدیده شگفت‌انگیز بنگرند و از آن لذت ببرند.

بر اساس گزارش یورونیوز، این خورشید گرفتگی در خاورمیانه، ایران و افغانستان قابل مشاهده نخواهد بود. مسیر کلیت این خورشید گرفتگی از مکزیک شروع شده و از ایالات متحده آمریکا عبور می‌کند و در نهایت در کانادا به پایان می‌رسد و در نتیجه کسانی که در ایران و افغانستان زندگی می‌کنند می‌توانند به صورت آنلاین و زنده این پدیده شگفت‌انگیز را تماشا کنند.

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا