رپورتاژ

نحوه اجرا گذاشتن و مراحل وصول سفته

سفته در واقع یک اوراق تجاری است که، اکثر افراد به عنوان ضمانت برای پیش بردن کارهای خود، از آن استفاده می‌ کنند. قوانین سفته و چک با هم متفاوت اند.

خیلی از افرادی که از سفته استفاده می ‌کنند و یا به عنوان ضمانت، سفته دریافت می‌کنند، ممکن است از قوانین آن، اطلاعی نداشته باشند. نداشتن اطلاعات کافی، درباره قوانین مرتبط با سفته و همچنین عدم آگاهی درباره سریعترین راه وصول سفته، باعث می شود تا مشکلات زیادی برای فرد، بوجود بیاورد؛ حتی ممکن است که منجر به شکایت و تشکیل پرونده حقوقی برای فرد بشود.

در این مطلب قصد داریم درباره سریعترین راه وصول سفته توضیحاتی را به شما ارائه دهیم؛ پس همراه ما باشید.

روش های وصول سفته

برای وصول سفته، نیازی به مراجعه کردن به بانک نیست. فردی که سفته را در دست داشته باشد، باید از صادرکننده سفته، درخواست کند که آن را وصول کند. در صورتی که فرد صادرکننده، از پرداخت کردن مبلغ سفته، خودداری کند، دارنده سفته نیز، به مراجع قضایی می تواند مراجعه کند و دادخواست خود را مطرح نماید.

اگر مبلغ سفته، از میزانی که در مراجع قضایی تعیین شده کمتر باشد، دارنده آن از طریق شورای حل اختلاف محل زندگی خود، می تواند نسبت به وصول آن، اقدام نماید. در غیر اینصورت باید به دادگاه حقوقی، در محل اقامت خود مراجعه کند و شکایت خود را ثبت کند.

مراحل وصول سفته

فردی که سفته را در اختیار دارد، از زمان تاریخ سررسید سفته تا 10 روز، وقت دارد تا واخواست خود را درباره ی دریافت کردن پول ارائه کند. واخواست در واقع همان اعتراض دارنده سفته می باشد که، علیه صادرکننده سفته تنظیم می ‌شود.

برگه‌ های واخواست توسط وزارت دادگستری تهیه ‌شده و فرد دارنده سفته، برای ثبت کردن شکایت خود، باید آن را پُر کند و تحویل بدهد. برگه‌های واخواست شامل 3 نسخه می باشند که، یکی از آنها تحویل فرد دارنده سفته می باشد؛ دومی توسط مامور ابلاغ تحویل فرد صادر کننده می دهند و سومی نیز، در بایگانی دادگاه باقی می ‌ماند.

در صورتی که فرد دارنده سفته، واخواست خود را تهیه نکند، سفته خود را، مانند یک رسید عادی محسوب می‌ شود و دعوای ناشب از آن، یک دعوای مدنی محسوب می شود.

بعد از آنکه واخواست تنظیم شود، دارنده سفته باید در طول مدت یکسال دادخواستی به دادگاه، مبنی بر وصول سفته ارائه کند. اگر بعد از گذشت 10 روز از زمان سررسید سفته، واخواست تنظیم شود و در طول مدت یکسال بعد از آن، دادخواست به دادگاه ارائه شده باشد اما فرد صادر کننده سفته، مبلغی را پرداخت نکرده باشد، در این صورت فرد دارنده سفته، نسبت به توقیف اموال صادر کننده، می تواند اقدام نماید.

اغلب 2 درصد مبلغ ثبت شده در سفته، به عنوان یک هزینه واخواست به مراجع قضایی پرداخت می ‌شود.

خیلی از افراد این سوال ممکن است برایشان پیش بیاید که، آیا سفته، دارای حکم جلب است؟ در واقع سفته یک دعوای کیفری نمی باشد، بلکه دعوای حقوقی است؛ در صورتی که فرد صادرکننده سفته، در طی 1 سال بعد از زمان سررسید آن، مبلغ سفته را پرداخت نکند، فرد دارنده سفته نیز، حکم جلب صادر کننده را می تواند بگیرد.

سریعترین راه وصول سفته کدام راه می باشد؟

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، سریعترین راه وصول سفته همان راهی است که، فرد دارنده تا 10 روز بعد از تاریخ سررسید سفته، واخواست خود را ارائه می دهد؛ و نهایتاً تا 1 سال بعد از آن هم، می تواند شکایت خود را ثبت کند، همچنین نسبت به حکم جلب و یا توقیف اموال صادر کننده سفته نیز، می تواند اقدام نماید.

بدین ترتیب می شود گفت، مهم ‌ترین نکته ای که در وصول سفته وجود دارد، توجه کردن به تاریخ سر رسید سفته می باشد. اگر به تاریخ سفته توجه نکنید، نمی‌ توانید انتظار داشته باشید که، در سریع‌ ترین زمان، سفته خود را وصول کنید.

نتیجه گیری

در این مطلب سریعترین راه وصول سفته را آموختیم و مراحل هر کدام را، توضیح دادیم. در مواقعی که فرد صادر کننده سفته، از پرداخت کردن مبلغ آن در زمان مشخص شده نیز، امتناع کند، فرد دارنده سفته نیز، با رعایت کردن اصولی قوانین، در نزدیک ترین تاریخ ممکن، سفته خود را می تواند وصول نماید.

مجله خبری ریونا با قرار دادن جدیدترین اخبارها و مقالات متنوع، که از منابع موثق جمع آوری شده است، در سایت خود منتشر می‌کند. این مجله یکی از محبوب ‌ترین مجلاتی است که، به صورت هفتگی اخبار و مقالات مختلفی را، در هر دسته بندی منتشر می کند.

مجله خبری ریونا تلاش کرده تا، بروزترین مقاله های خود را، در زمینه خانواده، حقوق، پزشکی، آشپزی، زناشویی و غیره، در وب سایت خود منتشر کند. با مراجعه کردن به وب سایت مجله خبری ریونا، از تازه ترین اخبار و ترندهای سال، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا