رپورتاژ

استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس

با توجه به افزایش قیمت دستگاه یو پی اس بسیاری از افراد به علت شباهت باتری خودرو و باتری استفاده شده در یو پی اس به این پرسش خواهند رسید که آیا استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس امکان پذیر است یا خیر؟ پاسخ این سؤال کوتاه است، خیر. اما برای فهمیدن دلیل این پاسخ باید به سراغ بررسی باتری خودرو و باتری استفاده شده استاندارد در دستگاه یو پی اس برویم.

باتری خودرو

باتری‌های خودرو در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. تمامی این باتری‌ها اما الکتریسیته را به وسیله واکنش اسید بر روی صفحات سربی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که ممکن است در مواقعی این مایع خطرناک درون باتری به بیرون نشت کند. همچنین در زمان شارژ بسیاری از این باتری‌ها گاز هیدروژن را به بیرون درز می‌دهند که جزو گازهای قابل اشتعال محسوب می‌شود. این دو مورد به تنهایی می‌توانند استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس را خطرناک کنند.

علاوه بر این از نظر عملکرد نیز این باتری‌ها تفاوت بسیاری با باتری‌های معمول استفاده شده در یو پی اس دارند. باتری خودرو طراحی شده است که بتواند یک جریان زیاد را در یک زمان کم تولید کند. این مورد به علت مصرف بالای سیستم استارت خودرو در زمان کم است. به همین دلیل اگر بخواهید از این باتری انرژی متوسط را در درازمدت دریافت کنید با مشکل افت ولتاژ مواجه خواهید شد که عملاً کارایی مطلوبی را به شما ارائه نخواهد داد.

باتری خودرو

باتری یو پی اس

باتری‌ یو پی اس در دست دیگر به شکل سیلد (SEALED) ساخته می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا مشکل نشت اسید و خروج گاز در این باتری یو پی اس ها وجود نداشته باشد. این باتری‌ها به طور معمول دارای لایه‌های نمدی یا فیبری هستند که آنها را به شکل کامل سر جای خود نگه می‌دارد. به طور کلی در این باتری‌ها نیازی به مراقبت و اضافه کردن مایع نخواهید داشت. این مورد اما در باتری‌های خودرو کاملاً برعکس است. بسیاری از باتری‌های خودرو نیاز به بازرسی دارند.

باتری ماشین برای یو پی اس

همان‌طور که در بخش‌های قبل به آن اشاره کردیم استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس انتخاب معقولانه‌ای نمی‌باشد. باتری یو پی اس دارای عملکرد بهتری است که با مصرف مداوم انرژی و شرایط اضطراری قطع برق بهینه شده است. این سازگاری بهتر باعث می‌شود تا استفاده از آنها در مقایسه با باتری خودرو انتخاب مناسب‌تری باشد.

همچنین طول عمر مفید این باتری‌ها بالاتر بوده و یک باتری یو پی اس سیلد می‌تواند مدت زمان طولانی را بدون خرابی یا مشکل کارایی داشته باشد. استفاده از باتری خودرو ناسازگاری‌های بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت. عملکرد یک خودرو و نیاز آن با دستگاه‌های مصرف کننده انرژی همچون کامپیوتر، یخچال، پرینتر و… یکسان نیست. از این رو در طراحی این باتری‌ها نیز عملکرد صحیح خودرو مد نظر قرار گرفته است.

d65c548b-e73f-43fa-8ace-ab109a69b475-jpg.137428 (1862×1048)باتری ماشین برای یو پی اس

با استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس طول عمر باتری استفاده شده به‌شدت کاهش خواهد یافت. این موضوع به دلیل سرعت تخلیه بالاتر این باتری‌ها است. این موضوع همچنین سبب می‌شود تا در شرایط اضطراری نتوانید زمان مطلوبی را برای استفاده در دست داشته باشید. در کنار این موارد خطرات ایمنی یاد شده نیز از جمله مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید. استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس می‌تواند خطر انفجار را ایجاد کند.

سخن پایانی

استفاده از باتری ماشین برای یو پی اس تحت هیچ عنوانی پیشنهاد نمی‌شود. البته این موضوع باعث نشده است که افرادی به دلایل مختلف همچون قیمت بالای یو پی اس از این نوع باتری برای ساخت یک سیستم یو پی اس استفاده کنند. در برندهای ناشناخته نیز می‌بینیم که از باتری ماشین به عنوان منبع انرژی در یک دستگاه یو پی اس استفاده می‌شود. به همین دلیل در زمان خرید یو پی اس حتماً به برند آن توجه کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا