رپورتاژ

مقاله ISI برای چه کسانی مفید است؟

مقاله ISI بیان علمی یک دستاورد است به گونه‌ای که به دلیل رعایت اصول ساختاری و نوشتاری استاندارد، برای مجامع و محافل مختلف علمی قابل درک و خوانا است. مقالات ISI برای موارد زیر کاربرد دارند:

مصاحبه دکتری

هنگامی که دانشجویی در کنکور از مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) برای مقطع دکتری به صورت اولیه قبول می‌شود، باید بتواند در هنگام مصاحبه دکتری، ثابت کند که یک فرد پژوهش‌محور و با انگیزه جهت فعالیت در وادی علم است.

یکی از راه‌های اثبات این موضوع، داشتن یک یا چند مقاله ISI چاپ شده در مجلات معتبر علمی است. با توجه به اینکه این مجلات داراری آدرس وب سایت مشخص هستند، لذا در هنگام مصاحبه دکتری، دانشجو به راحتی می‌تواند به لینک مربوط به مقاله ISI خود استناد کرده و هیئت داوران (هیئت ژوری) را به آن مقاله ارجاع دهد.

بسته به میزان ایمپکت فاکتور آن مجله و میزان سایتیشن مقاله ISI، هیئت داوران به ارزیابی‌های دقیقی از وضعیت دانشجو می‌رسند. لذا داشتن
مقالهISI  بسیار در شانس قبولی در مصاحبه دکتری برای شما مفید است.

دفاع دکتری

دانشجویانی که موفق به گذراندن دوره دکتری شده باشند، در پایان باید بتوانند از مرحله دفاع دکتری عبور کنند. در مرحله دفاع دکتری، ما حصل و دستاوردهای دانشجو به صورت رسمی و در حضور داوران ارائه می‌شود. در این مرحله نیز، داشتن مقاله ISI برای دانشجوی دکتری یک امتیاز و برگ برنده در کنار سایر موارد محصوب می‌شود.

مرحله دفاع دکتری حساسیت‌های خاص خود را دارد لذا دانشجویان باید تمام تلاش خود را بکنند تا از همه گزینه‌ها و فرصت‌های خود برای کسب رای مثبت داوران را بکار بگیرند.

پست دکتری

مرحله پسا دکتری یا پست دکتری (PhD) را افرادی طی می‌کنند که می‌خواهند در رشته تحصیلی خود به نوآوری‌های قابل توجه برسند. این دوره تقریباً به طور کامل یک دوره تحقیقی و پژوهشی است که ذات آن با انواع مقالات علمی سر و کار دارد.

در پست دکتری، مقالات ISI بیشتر جنبه‌ی بیان دستاوردهای دانشجو که البته در این مقطع دیگر یک استاد است را دارند. مقالات علمی مختلفی وجود دارند که موضوع این مطلب نیستند اما برای بیان دستاوردهای مقطع پست داک بکار می‌روند. برای مثال مقالات نظری یا مقالات پژوهشی.

تقویت رزومه

امروزه افراد زیادی چه دانشجو و چه غیر دانشجو به داشتن یک رزومه پربار و غنی برای خود، اهمیت می‌دهند. معمولاً این افراد در شبکه اجتماعی لینکداین حضور فعالی دارند.

داشتن یک رزومه قوی در موارد مختلفی برای شما کمک بزرگی خواهد بود. از جمله این موارد عبارتند از:

  • مصاحبه کاری برای پیدا کردن شغل و یا ارتقاء شغلی
  • اپلای برای دانشگاه‌های خارجی
  • مهاجرت به سایر کشورها
  • ارتقاء هیئت علمی
  • ارتقاء مدرک تحصیلی
  • شأن اجتماعی
  • کمک به پیشبرد علم و کمک به بشریت

چاپ مقالهISI  به تقویت رزومه شما کمک زیادی می‌کند. در واقع هرچه مدارک معتبر بیشتر علمی در رزومه خود داشته باشید، رزومه شما را سنگین‌تر می‌کند. برخی افراد بیش از یک مقاله ISI در رزومه خود دارند.

اپلای (فاند، بورسیه، اسکولارشیپ)

مقالات ISI مرتبط با رشته تحصیلی شما، کمک زیادی به پذیرفته شدن شما توسط دانشگاه‌های مختلف در سراسر دنیا، می‌کنند. پایگاه‌های استنادی ISI شهرت جهانی دارند و در صورتی که شما مقاله خوبی در یک مجله معتبر ISI داشته باشید، در واقع با زبانی مضاعف، خود و عقبه‌ی پژوهشی خود را بیان کرده‌اید. هر چه میزان Citation مقاله ISI شما بیشتر باشد، اعتبار علمی شما نیز به تبع آن بیشتر می‌شود. سایتیشن در واقع میزان ارجع به مقاله ISI شما توسط دیگر نویسندگان است.

ارتقاء رتبه هیئت علمی

اساتید دانشگاه‌های مختلف در نظام آموزشی دارای رتبه‌بندی خاص خود هستند. برای جابجایی و ارتقاء این رتبه، میزان فعالیت پژوهشی مؤثر، حائز اهمیت است.

یکی از راه‌های بیان و اثبات فعالیت مفید و اثربخش پژوهشی، داشتن مقاله ISI است. برای اساتید دانشگاه هم تعداد مقاله و هم کیفیت و بار علمی مقاله مهم است. به همین دلیل است که اساتید باسابقه، از جایگاه و شأن بالای اجتماعی برخوردارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا