علمی و فناوری

ماشین صد ساله عجیب و شگفت انگیز با سرعت بالای ۲۲۰ کیلومتر/ عکس

«سان‌بیم» یک خودروساز انگلستانی بود که در سال ۱۹۰۵ در ولورهمپتون تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۹۲۶ با تولید یک خودروی منحصر بفرد شهرت پیدا کرد، خودرویی که هدف از طراحی و توسعه آن ثبت رکود سرعت زمینی بود. این خودرو ۱۰۰۰ HP Mystery نام داشت، اما بیشتر با لقب «حلزون» شناخته می‌شد. به‌لطف یک پیشرانه ۴۵ لیتری و قدرتی نزدیک به ۱۰۰۰ اسب بخار، حلزون در سال ۱۹۲۷ به اولین خودرویی تبدیل شد که توانست از مرز سرعت ۲۰۰ مایل یا ۳۲۲ کیلومتر در ساعت عبور کند. پس از ثبت این رکورد درخشان، با توجه به شرایط خاصی که شرکت سان‌بیم پیدا کرد، حلزون از یادها رفت. حالا پس از نزدیک به یک قرن، موزه ملی خودروی انگلستان قصد دارد، این سوپراتومبیل افسانه‌ای را بازسازی کند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های موزه ملی خودرو، بازسازی سان‌بیم حلزون یا همان ۱۰۰۰ HP Mystery باید تا سال ۲۰۲۷ پایان یابد. به‌بیان دیگر، این خودرو در صدمین سالگرد رکوردشکنی خود باید دوباره توانایی حرکت و دستیابی به سرعت‌های بالا را پیدا کند. البته تحقق این هدف نیازمند صرف بودجه‌ای ۳۰۰ هزار پوندی است!

به‌منظور ترغیب علاقه‌مندان برای اهدای کمک‌های مالی و تأمین بودجه مورد نیاز، موزه ملی خودروی انگلستان در نظر دارد حلزون را در نمایشگاه‌های مختلف داخلی و سایر نمایشگاه‌ها و موزه‌های اروپا و آمریکا در معرض دید عموم قرار دهد.

حلزون و ثبت سرعت ۳۲۷ کیلومتر در ساعت!

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نیروبخش حلزون، یک پیشرانه ۴۵ لیتری است. این پیشرانه حاصل ترکیب دو موتور ۲۲.۵ لیتری V۱۲ است. یکی از این موتورها پشت کابین و دیگری در جلوی خودرو قرار دارد و مجموع قدرت آنها به حدود هزار اسب بخار می‌رسد. از لحاظ طراحی باید گفت سان‌بیم ۱۰۰۰ HP Mystery از پیکره‌ای سیال و ایرودینامیک برخوردار است. در واقع علت استفاده از لقب حلزون برای این خودروی فوق سریع، همین فرم بدنه خاص آن است.

نام و قیافه عجیب اولین ماشین هزار اسبی جهان / عکس

رکوردشکنی حلزون در سال ۱۹۲۷، در پیست «دیتونا بیچ» و در برابر دیدگان حدود ۳۰ هزار نفر تماشاگر اتفاق افتاد. این خودرو در ۲۹ مارس آن سال موفق شد رکورد سرعت ۲۰۳.۷۹ مایل یا ۳۲۷.۹۶ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. شاید بدانید شرکت سان‌بیم پس از این رکوردشکنی سرنوشتی عجیب پیدا کرد و مالکیت آن چند بار بین شرکت‌های انگلیسی دست به دست شد. اما حلزون از سال ۱۹۷۰ در اختیار موزه ملی خودرو قرار گرفت. از آن تاریخ تاکنون این سوپر اتومبیل خاص راکد نگهداری شده، طوری که موتور آن در ۵۰ سال اخیر استارت نخورده است!

طبق اطلاعات موجود، مهندسان مسئول بازسازی موتور عقب حلزون را از جای خود خارج کرده و در حال تعمیر آن هستند. بر اساس گزارش‌ برخی نشریات، این خودرو به‌طور کامل بازسازی خواهد شد.

۵۸۵۸

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا