سیاسی

سال 90 را چگونه پشت سر گذاشتیم؟

بولتن نیوز – محسن دارآبادی: سال 1390 اگر چه سال جهاد اقتصادی نام گرفت تا با شکل گیری برنامه های دولت برای تحول اقتصاد کشور در دهه پیش رو یعنی دهه عدالت و توسعه، شاهد بالندگی هر چه بیشتر دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی باشیم، اما به فراخور شرایط و تحولات کشور و اقدامات کشورهای متعارف در محدود سازی ایران، شاهد تحولات عمده ای در عرصه بین المللی و داخلی بودیم.

شاید بتوان گفت که مهمترین تحول داخلی کشور که قطعا بر تحولات بین المللی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان اثر گذار خواهد بود، حضور با شکوه مردم در انتخابات 12 اسفندماه مجلس نهم بود که تمام معادلات و توهمات کشورهای متعارف و مخالفان نظام را برهم ریخت.
همچنین دستاوردها و اقدامات بزرگی مانند مقابله با پهپاد یا هواپیماهای جاسوسی آمریکا و موفقیت نیروهای مسلح کشور در بازداشت هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا، در سال 90 اتفاق افتاد که کام سنگربانان جمهوری اسلامی را شیرین کرد.
موفقیت ایران در پیگیری پرونده هسته ای و عقب نشینی آمریکا و اعتراف آنها به ضروری نبودن مقابله نظامی با ایران نیز از دیگر دستاوردهای کشور در سال 90 بوده است.

جهاد اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها

همچنین در عرصه اقتصاد، با وجود تحریم بانکی ونفتی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای متعارف، دولت و سایر دستگاه های اجرایی توانستند با موفقیت یک سال اجرای هدفمندی یارانه ها را ادامه دهند و با کنترل بازار ارز، سکه وطلا و تورم و…. با ماجراجویی ها و تحریم های کشورهای مخالف جمهوری اسلامی مقابله نمایند

.
جایگزین کردن پول های دیگر و ریال و روپیه و روبل و یوان به جای دلار آمریکا، و راهکارهای مبادله بین بانکی بین ایران وکشورهای طرف تجاری باعث شد که تحریم آمریکا و متحدان آن عملا به شکست منجر شود

.
با وجود تحریم نفتی اروپا، جمهوری اسلامی زودتر از موعد مقرر از سوی تحریم کنندگان با اقتدار صادرات نفت را به چند کشور قطع کرد و نشان داد که می تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند.
همچنین قطع صادرات نفت نه تنها باعث زیان ایران نشد بلکه با افزایش قیمت نفت، عملا به سود درآمدهای نفتی ایران شد.
دولت در سال 1390 به همراه نهادهای بخش خصوصی، برنامه توسعه صادرات، توسعه صنعت، طرح های عمرانی و… را در دستور کار قرار داد.
یکی از مهمترین دستاوردهای سال  1390، افزایش رقم صادرات غیر نفتی بود که تحت تاثیر رشد نرخ ارز از 1000 به 1200 تومان و بالاتر و تشویق صادرکننده و همچنین افزایش قیمت نفت و بالارفتن درجه رقابت پذیری محصولات ایران، به شدت رشد کرد و از مرز 45 میلیارد دلار گذشت در 9 ماهه سال 90 ميزان صادرات كالا (با احتساب صادرات خدمات فني و مهندسي) 35 ميليارد دلار بوده است و نسبت صادرات غير نفتي كشورمان به واردات نيز از مرز 70 درصد گذشت.

سال 1390 با نام سال جهاد اقتصادی، اولین سال از اجرای برنامه پنجساله پنجم جمهوری اسلامی و آغاز دهه ای است که کارشناسان آن را دهه عدالت و توسعه نامیده اند و معتقدند که صرف نظر از تحولات سیاسی جهان وایران، اقتصاد ایران متاثر از جمعیت 75 میلیون نفری، افزایش قیمت نفت، توسعه سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی،  ساخت و سازهای مختلف در ساختمان ها وفعالیت های عمرانی و بازگشت عواید سرمایه گذاری به درون اقتصاد ایران، رشد صنایع نفت وگاز و…  با تحولات عمده ای  در  سطح رفاه نسبی مردم، رشد درآمد سرانه، و عواید آن در اقتصاد، بهبود شاخص ها و وسایل زندگی خانوار و…. مواجه خواهد شد.

در دهه پیش رو متاثر از رشد درآمد نفت که از سال 1383 به این سو آغاز شده، احتمالا متاثر از رشد کشورهای نوظهور مانند چین و هند و برزیل و… کشورهای نفت خیز با بهبود درآمد نفت مواجه خواهند شد و قیمت نفت که اکنون از مرز 120 دلار گذشته در سال های آینده ارقام بزرگتری را نیز شاهد خواهد بود.

براین اساس، اقتصاد ایران می تواند بابت صادرات نفت روزی 2 میلیون بشکه ای خود و افزایش احتمالی آن در آینده، با درآمد قابل توجه 100 میلیارد دلار در سال مواجه باشد و اگر استراتژی توسعه و چشم انداز 1404 و همچنین برنامه های پنجساله پیش رو به گونه ای، درآمد نفت را در خدمت عمران و فعالیت های توسعه ای به کار بگیرد و بازگشت سرمایه گذاری نفتی از طریق سود طرح های مورد نظر، را شاهد باشیم قطعا ریشه کن کردن مشکل بیکاری، افزایش مالیات ها و در نتیجه تنظیم بودجه و انضباط مالی و کاهش تورم را شاهد خواهیم بود و اقتصاد ایران می تواند متاثر از ظرفیت طبیعی و تاریخی 5 تا 6 درصدی رشداقتصادی خود، بهبود سطح رفاه، درآمد، توزیع بهتر درآمد و کاهش فقر را شاهد باشد.

اما برخی کارشناسان معتقدند که این گونه تحولات، بدون شک به مدیریت با تدبیر دولت و هماهنگی و همراهی نهادها نیازمند است.

اگر چه در سال های اخیر و به خصوص در سال 1390، شاهد ماجراجویی و اعمال تحریم از سوی کشورهای متعارف بودیم و تحریم نفتی اروپا برای قطع صادرات حدود 400 تا 500 هزار بشکه نفت ایران به این کشورها، در نیمه دوم سال 90 اتفاق افتاد اما نه تنها این نوع تحریم ها باعث ایجاد بحران نشده بلکه برعکس باعث رشد درآمد نفت کشورهای نفت خیز مانند ایران  و تحمیل هزینه ها به اقتصاد آمریکا و اروپا شده است و در بازاری که رشد تقاضای نفت را شاهد هستیم تحریم یک کشور نفت خیز عمده در خلیج فارس و اوپک کاری غیر عملی است.

آمریکا با جنگ علیه ایران مخالف است

در اواخر سال 1390 اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که به دنبال جنگ با ایران نیست و در مقابل نامزدهای انتخابات حزب جمهوری خواه نیز اعلام کرد که شما فرمانده کل قوا نیستید و جنگ هزینه دارد و باید مسوولیت آن را بپذیریم و در برابر سربازان خود  و خسارت های جنگ خود را مسوول بشناسیم.
مقام معظم رهبری نیز در  پاسخ به این اظهارات اوباما، گفت که این نوع موضع گیری خوب و عاقلانه است و قبلا مقامات اسرائیل و آمریکا و کشورهای متعارف دچار توهم شده بودند و تصور می کردند که ایران به دنبال فعالیت هسته ای نظامی است اما لازم است که متوجه باشند ایران از حقوق هسته ای خود حمایت می کند.

با این حال، برخی مقامات اسرائیل با فشار بر آمریکا، به دنبال آن هستند که حمایت آمریکا برای حمله به ایران را بگیرند اما تاکنون موفق به جلب حمایت اوباما نشده اند.

مقامات رژیم صهیونیستی به طور پراکنده  وبه شیوه های مختلف، در مورد حمله به ایران سخن گفته اند و مسوولان جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به آنها اعلام کرده اند که هر گونه حمله و تهدید جمهوری اسلامی، جواب محکم و قاطعی از سوی ایران دریافت خواهد کرد.

ماجرای پهپاد

ماجرای بازداشت پهپاد آمریکایی یعنی هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا که بر فراز ایران به پرواز درآمد و توسط نیروهای ارتش به زمین نشست، موجی از اخبار و اظهار نظرهای مختلف را در جهان به دنبال داشت و نشان داد که توان سایبری، دفاعی و الکترونیکی ایران به اندازه ای قدرتمند شده که هر گونه تحرک آمریکا واسرائیل و جاسوسی و تحرکات دیگر را زیر نظر می گیرد و به موقع خنثی می کند و کشورهای متعارف نباید تصور کنند که با یک قدرت معمولی در ایران مواجه هستند.

همچنین توانایی موشکی و آزمایش های موشکی فراوان چند سال اخیر و سال جاری موجب شد که نیروهای مخالف جمهوری اسلامی، در مورد اظهارات جنگ طلبانه خود کمی جانب احتیاط را بگیرند و عقب نشینی کنند.

شكار پهپاد آمريكايي آر.كيو.170 توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در شرق كشور، شوكي بود كه آذرماه سال 90 در عرصه توانمندي‌هاي نظامي و نبرد الكترونيك به مقامات آمريكايي وارد شد. 13 آذر ماه بود كه خبر به زمين نشانده شدن اين هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي توسط جمهوري اسلامي ايران منتشر شد و زماني كه تصاوير اين پرنده 3000 كيلوگرمي در 18 آذرماه از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد، تمام اميدهاي مقامات آمريكايي مبني بر اين كه شكار پهپادشان از سوي ايران يك بلوف باشد بر باد رفت.
اين پرنده هدايت‌پذير از دور يا همان پهپاد در عمق 250 كيلومتري خاك ايران در استان خراسان و در شهرستان كاشمر توسط نيروهاي مسلح كشورمان به زمين نشانده شد و علاوه بر دادن اين امتياز به نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران براي دستيابي به تكنولوژي‌ پيشرفته اين هواپيما، سند محكمي نيز از تجاوزهاي آمريكايي‌ها در اختيار جهانيان قرار داد. براساس اطلاعاتي كه سردار اميرعلي حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران درخصوص پهپاد آمريكايي شكار شده اعلام كرد طول 2 بال اين هواپيما حدود 26 متر، طول بدنه آن 5/4 متر و ارتفاع آن يك متر و 84 سانتي‌متر است و داراي سيستم‌هاي پيشرفته جمع‌آوري اطلاعات در ابعاد الكترونيكي، تصويري و مخابراتي و سامانه‌هاي راداري مختلف است. فرمانده نيروي هوافضاي سپاه همچنين اعلام كرد اين هواپيما از جهت نوع ساخت و پوشش، رادارگريز طراحي شده و از حيث فناوري، آخرين نمونه هواپيماهاي پيشرفته‌اي است كه آمريكا مورد استفاده قرار مي‌دهد.

هواپيماي آر.كيو. 170، يك هواپيماي جاسوسي است كه توسط سازمان جاسوسي آمريكا ـ سيا ـ مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اطلاعات آن تا قبل از اين كه توسط جمهوري اسلامي ايران شكار شود منتشر نشده بود و همين مساله، شكست بزرگي براي سيستم‌هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور آمريكا محسوب مي‌شود. اهميت اين مساله به قدري بود كه رئيس‌جمهور آمريكا نسبت به آن واكنش نشان داد و در موضعگيري عجيبي كه خيلي‌ها آن را خنده‌دار مي‌دانستند از ايران خواست كه اين پهپاد را به آمريكا تحويل دهد كه البته اين درخواست از سوي مقامات ايران پذيرفته نشد.

بازتاب‌هاي خبري گسترده به زمين نشاندن هواپيماي بدون سرنشين آمريكايي، نشان‌دهنده حيرت جهانيان از توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه هوا و فضا، جنگ الكترونيك و فناوري‌هاي نظامي بود و البته اين در حالي است كه توانمندي‌هاي كشورمان در اين عرصه‌ها تنها محدود به شكار پهپاد آمريكايي نبود.

پرتاب ماهواره نويد علم و صنعت

سال 90 جمهوري اسلامي ايران توانست در عرصه هوا و فضا، گام مهم ديگري بردارد و آن پرتاب ماهواره نويد علم و صنعت به فضا و قرار دادن آن در مدار بود. اين ماهواره سومين ماهواره‌اي است كه از سوي جمهوري اسلامي ايران در فضا قرار داده شد و پيش از آن 2 ماهواره اميد و رصد، ماموريت‌هاي خود را در فضا انجام داده بودند.

همچنين جمهوري اسلامي ايران در سال 90 با انجام رزمايش‌هاي مختلف، اقتدار نظامي و دفاعي خود را كه درخصوص تامين صلح و امنيت كشورهاي منطقه، همواره در عالي‌ترين سطح نگه داشته مي‌شود به نمايش گذاشتند كه يكي از مهم‌ترين آنها رزمايش دريايي 10 روزه ولايت 90 بود كه به وسعت 2000 كيلومترمربع در منطقه شرق تنگه هرمز، درياي عمان، خليج عدن و شمال اقيانوس هند برگزار شد و در آن نيز توانايي‌هاي الكترونيك دفاعي ايران به نمايش درآمد و بازتاب‌هاي گسترده‌اي يافت.

انتخابات با شکوه مجلس

آخرين ماه سال قرار و موعد انتخابات مجلس بود، ولي روز دوازدهم ماه پاياني سال انگار خيلي سريع‌تر از آنچه تصور مي‌شد فرا رسيد. این انتخابات و حضور با شکوه مردم و همچنین همبستگی مردم مسلمان منطقه در بهار عربی و سقوط دیکتاتورها نشان داد که انقلاب اسلامی تاثیری شگرف و ریشه ای در مسائل داخل ایران و کشورهای منطقه گذاشته است و از مصر و تونس ولیبی گرفته تا سوریه، مردم مسلمان طرفدار حق و مخالف با دیکتاتورها و دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی کشورهای اسلامی هستند.

انتخابات مجلس شوراي اسلامي ‌را مي‌توان مهم‌ترين رويداد سياسي سال 90 دانست. 2 جريان سياسي عمده در كشور يعني جريان اصلاحات و جريان اصولگرايي با 2 رويكرد متفاوت وارد اين عرصه شد. فعالان اصولگرا از حدود يك‌سال قبل از انتخابات، برنامه‌ريزي‌ها براي حضور مقتدر و يكپارچه در انتخابات را آغاز كردند، اما سرانجام نتوانستند آن‌طور كه انتظار داشتند به وحدت برسند و در نهايت در كنار تشكل جبهه متحد اصولگرايان كه يكي از ائتلاف‌هاي اصلي اين جريان سياسي براي حضور در انتخابات بود ائتلاف‌هاي ديگري با عنوان‌هايي چون جبهه پايداري، جبهه ايستادگي و صداي ملت شكل گرفت. اما در طرف مقابل يعني اصلاح‌طلبان به هيچ وجه آن تكاپويي كه ميان اصولگرايان وجود داشت، ديده نشد و چهره‌هاي شاخص اين جريان از حضور در انتخابات صرف‌نظر كردند.

البته آنها تاكيد داشتند اين مساله به معني تحريم انتخابات نيست و در چنين فضايي بود كه بخشي از اصلاح‌طلبان كه شاخص‌ترين آنها اعضاي فراكسيون اقليت مجلس بودند به عنوان رقيب اصولگرايان وارد عرصه شد. جريان اصلاح‌طلبي با همان چهر‌ه‌هايي كه در انتخابات شركت‌ كرده بودند دو سه ائتلاف نيز تشكيل داد كه از بارزترين آنها جبهه مردم‌سالاري و جبهه مردمي‌ اصلاحات بود كه البته اين ائتلاف‌ها هرگز نتوانست به عنوان رقيبي جدي در مقابل اصولگرايان عرض اندام كند و نتايج انتخابات نيز اين مساله را تاييد ‌كرد.

در اين دوره از انتخابات، 5405 نفر در كل كشور براي كانديداتوري ثبت‌نام كردند كه بر اساس اعلام وزير كشور، 34 درصد اين افراد را اصولگرايان، 14 درصد را اصلاح‌طلبان، 23 درصد را افراد مستقل و بقيه را نيز چهره‌هايي تشكيل مي‌دادند كه گرايش آنها مشخص نبود. البته تمامي‌ اين افراد به مرحله نهايي نرسيدند و تعدادي از آنها انصراف دادند و بخشي نيز توسط هيات‌هاي اجرايي و هيات‌هاي نظارت شوراي نگهبان رد صلاحيت شدند و در نهايت 3444 نفر وارد رقابت انتخاباتي براي مجلس نهم شدند. در روزهاي منتهي به روز راي‌گيري، چند نفر ديگر نيز از سوي شوراي نگهبان در وقت اضافه تاييد صلاحيت شدند تا شمار نامزدها چند عدد بيشتر شود. كانديداهاي تاييد صلاحيت‌شده از روز پنجشنبه، 4 اسفند به رقابت تبليغاتي پرداختند.

از آنجا كه انتخابات مجلس نهم، اولين آزمون جدي نظام در عرصه مشاركت مردم در عرصه تصميم‌گيري پس از انتخابات جنجالي و پرحادثه رياست‌جمهوري در سال 1388 بود به همين دليل، رسانه‌هاي غربي و حتي برخي تحليلگران و شخصيت‌هاي داخلي تصور مي‌كردند ميزان مشاركت مردم در انتخابات 12 اسفند بالا نخواهد بود، در نهايت در روز جمعه دوازدهم اسفند، اين مشاركت گسترده مردم برگزار شد و همگان را شگفت‌زده كرد.

وزارت كشور بعد از جمع‌بندي آرا اعلام كرد ميزان مشاركت در اين دوره از انتخابات 2‌/‌64 درصد بوده كه نسبت به انتخابات مجالس هشتم و هفتم بيشتر بوده است كه اين در شرايط حساس منطقه‌اي و جهاني يك پيروزي براي ملت و نظام بود. البته طبق معمول دوره‌هاي مختلف انتخابات مجلس شوراي اسلامي، انتخابات اين دوره نيز به مرحله دوم كشيده شد چون در مرحله اول تنها 225 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌مشخص شدند. در حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر نيز تنها 5 نفر در مرحله اول توانستند به مجلس راه يابند و تعيين تكليف 25 كرسي اين حوزه انتخابيه به مرحله دوم انتخابات كه در ارديبهشت سال آينده برگزار مي‌شود، موكول شد.

موقعیت ایران در جهان اسلام و بهار عربی

تحولات منطقه و سقوط دیکتاتورها و مقاومت سوریه در برابر دخالت های کشورهای دیگرو تحولات عراق و افغانستان نشان داد که ایران نفوذ قابل توجهی در منطقه وجهان اسلام دارد و آمریکا و اروپا نمی توانند بدون حضور ایران، حرکتی در منطقه را شاهد باشند و ادبیات انقلاب اسلامی ایران، مهمترین ابزار و قدرتی است که تحولات سیاسی منطقه را سمت گیری می کند….

پیروزی ملت و انقلاب در سياست خارجي

گفتمان انقلاب در جهان عرب و اسلام جاي خود را باز كرده و منشا تحولات بسياري در منطقه شده است. سقوط ديكتاتور ها در تونس و مصر و ليبي و تداوم مبارزه در بحرين و اردن نشان مي دهد در زمينه تعميق گفتمان امام و انقلاب گام هاي بلندي برداشته ايم كه دولت و دستگاه هاي ديپلماسي بايد به دقت اين تحولات را زير نظر داشته باشند و سياست خارجي و ديپلماسي تهاجمي را در دستور كار خود قرار دهند.

پیشرفت های ملت ایران

نوروز 90 مزين به عنوان جهاد اقتصادي شد و گفتمان پيشرفت سرلوحه برنامه هايش را بر همت و تلاشي مضاعف بنا كرد. نخبگان و مسئولان دست به كار شدند. قرار بود طرح هدفمندي يارانه ها اجرا شود و همه مصرفان جراحي اقتصادي شوند. گفتند خبرهاي خوش هسته اي داريم و ده ها خبر خوشي كه بشود دل بيماران صعب العلاج را به دست آورد. علم و فناوري هم رتبه هاي خوبي گرفت و پايگاه هاي علمي جهاني براي مان كف زدند و تشويق مان كردند. كليد مسكن مهر مشكلات تعدادي از بي خانمان ها را حل كرد و نفت بوي گراني گرفت. عرصه فرهنگ و هنر هم اگرچه حاشيه هايي داشت اما وضعش چندان بد نبود و در دانشگاه ها دانشجويان هرروز بيشتر دلشان براي ثبت نام در رشته هسته اي تنگ مي شد. دانشگاه آزاد هم پس از سه دهه بالاخره سر و سامان گرفت و فرهاد دانشجو جایگزین جاسبی شد.

خبرهای تلخ و شیرین

اما خبر شهادت چند دانشمند هسته اي ملت را داغدار كرد و مردم را براي حضور در انتخابات مصمم تر و ايستادگي در برابر دشمنان را جدي تر كرد. اتفاقات تلخ مثل خبر از دست دادن سردار شهيد تهراني مقدم و ترور دانشمندان هسته اي كه دل ها را داغدار كرد.

حوادث شيرين مثل پيشرفت هاي چشمگير در عرصه هسته اي، علمي و فناوري، پزشكي، اقتصادي و البته ابعاد فرهنگي و هنري كه در سال 90 رسانه ها را با انبوه خبرهاي خوش مواجه ساخت و ملت؛ پيروز واقعي سال 90 بود.
همانطور كه اين ملت 12 اسفند ماه حماسه اي ديگر خلق كرد و با وجود برنامه هاي از قبل تدارك ديده شده براي كمرنگ كردن حضور مردم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و يا اتهام عدم مشروعيت به انتخابات، اجازه نداد فرصت هاي ناب از دست برود و به پيام رهبر خود لبيك گفت.

ماحصل تحولات مثبت و موفقيت هاي چشمگير سال 90 را در حضور پرشور مردم و حماسه سازي آنها در انتخابات مجلس نهم باید ارزیابی کرد. اين اتفاق تحول بسيار مهمي است . اين بار آزمون سختي پيش روي مردم بود و نگاه مخالفان داخلي و خارجي به مردم دوخته شده بود در حالي كه ملت ايران با حضور حداكثري همه برنامه هاي تدارك ديده شده دشمنان را نقش بر آب كرد.
در روز 12 اسفند مردم رهنمود هاي رهبري را مدنظر قرار داده و در انتخابات حماسه آفريدند. اين حضور پرشور و تحولات فناوري و علمي كشور همه موج ضد استكباري ملت ايران را نشان مي دهد كه بيش از پيش قوي تر و اثربخش تر هم خواهد شد.
اگر به سخنان رهبر معظم انقلاب در ديدار با بسيجيان و نخبگان و اساتيد توجه كنيم متوجه مي شويم سخنراني ايشان نگاه واقع بينانه و نقشه راه را از چند سال پيش براي دستاوردهايي كه امسال شاهدش بوده ايم، ترسيم كرده اند.

يكي از مهم ترين اتفاقات سال 90 بيداري اسلامي بود كه در كشورهاي اسلامي اتفاق افتاد و اين از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و انقلاب اسلامي ما و نتيجه صدور انقلاب به خارج از مرزها بود كه آثار و بركات آن به ديگر كشورهاي اسلامي سرايت كرد .

موفقيت ديگر را بايد خروج آمريكايي ها از عراق عنوان كرد كه در نوع خود اتفاق مباركي بود. با توجه به اينكه ملت هاي اسلامي بيدار شدند و حكام مستبد را سرنگون كردند آمريكايي ها راهي جز ترك عراق نداشتند. ضمن اينكه خروج منافقين از عراق هم در دستور كار دولت عراق قرار گرفت و با ضعيف شدن حضور آمريكايي ها در اين كشور براي ما خوشحال كننده بود كه قاتلان هزار نفر از بزرگان انقلاب و مردم شريف ما اكنون مجبورند با خفت و خواري عراق را ترك كنند.

البته قتل عام مردم بحرين توسط صهيونيست ها و وهابي ها و آمريكایی ها اتفاق تلخی بود که باید به آن توجه داشت .
پيروزي هاي ملت ايران در ابعاد علمي و فناوري هم نشان از آن دارد كه استراتژي حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در پيشرفت ايران به ثمر نشسته است .

ايران قطب تحولات پزشكي و صنعتی

در سال 90 هر بار اخبار راديو و تلويزيون را مي شنيديم خبر از پيشرفت در بخش صنعت، پزشكي و به ويژه هسته اي بود. دشمنان در قلمرو هسته اي به دنبال شكست ايران هستند اما ركوردهاي پيشرفت ما كه تازه ترين آن توليد سوخت 20 درصدي و استقرار آن در راكتور هسته اي تهران بود، آب پاكي را بر دستان غربي ها ريخت .

ايران قطب پزشكي در منطقه شده و نه تنها مثل قبل بيماران را به خارج از كشور و اروپا نمي فرستيم بلكه بيماري اي نيست كه از درمان آن عاجز باشيم حتي از ديگر كشورها براي درمان به ايران مي آيند. توليد داروهايي كه انحصار آن در اختيار چند كشور محدود بود اكنون در داخل توليد مي شود

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا