رپورتاژ

انواع تکنیک کاهش نویز دیجیتال در دوربین مداربسته

تکنیک کاهش نویز دیجیتال در دوربین مداربسته

عملکرد دوربین مداربسته زمانی بهینه خواهد بود که تصاویر دوربین از کیفیت بالایی برخوردار باشد. وجود تصاویری به همراه نویز و بی کیفیت، دوربین را در انجام ماموریت خود ناتوان خواهد ساخت. دلایل زیادی چون کیفیت پایین دوربین، نامناسب بودن کابل، منبع تغذیه، نور نامناسب، نصب ناصحیح و … در ایجاد نویز بر تصاویر نقش دارند. با رفع هرکدام از علل می توان کیفیت تصاویر را به حالتی استاندارد و قابل قبول تبدیل کرد. استفاده از دوربین های مداربسته با کیفیتی مانند برند داهوا احتمال ایجاد نویز را به کمترین حد ممکن کاهش خواهد داد. متقاضیان خرید دوربین مداربسته داهوا می توانند با خرید پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا از کیفیت بالای تصاویر این برند استفاده نمایند. جهت آشنایی با انواع تکنیک های کاهش نویز دیجیتال در دوربین مداربسته تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

علت های نویز و پرش در دوربین مداربسته چیست؟

کیفیت و وضوح تصاویر دوربین مداربسته اهمیت زیادی دارد. با وجود تصاویری غیر شفاف و ناواضح عملکرد دوربین که همانا نظارت بیشتر و کنترل محیط است، به درستی انجام نخواهد گرفت. یکی از مشکلات که وضوح تصاویر را با مشکل مواجه می سازد، نویز دیجیتال و پرش تصویر است. نویز دیجیتال در دوربین دلایل مختلفی دارد. اگرچه برخی از دلایل مانند محدودیت های نوری قابلیت برطرف شدن کامل را ندارند، اما با استفاده از تمهیداتی می توان علل ایجاد نویز را به کمترین حد امکان کاهش داد. برخ از علل نویز عبارتند از:

  • استفاده از دوربین هایی که کیفیت مطلوبی نداشته و تصاویری بی کیفیت و نویز دار ارائه می دهند.
  • نور ناکافی محیط در ایجاد نویز نقش زیادی دارد.
  • مسافت زیاد کابل کشی
  • فیش دوربین از جمله فیش bnc دوربین
  • منبع تغذیه نامطلوب
  • کابل های مورد استفاده نامطلوب
  • دمای بالای محیط
  • مبدل های بی کیفیت دوربین
  • نصب نامناسب بدون رعایت استانداردها
  • وجود رسانا اطراف کابل دوربین
  • اتصالات نامناسب

خرید برند مناسبی از دوربین مداربسته در کیفیت تصاویر اهمیت زیادی دارد. یکی از بهترین برندها، داهوا است. این برند نه تنها کیفیت مناسبی دارد بلکه قیمت دوربین مداربسته dahua از نمونه های مشابه خود بهتر و مقرون به صرفه تر است.

تکنیک های کاهش نویز دوربین مداربسته کدامند؟

به منظور رفع نویز دوربین مداربسته لازم است تا دلایل ایجاد نویز شناسایی شده و نسبت به رفع آنها اقدام گردد. اما برخی از روش هایی که با استفاده از آنها می توان نویز دوربین را به کمترین مقدار کاهش داد عبارتند از:

روشنایی نامناسب محیط و حساسیت کم در چیپ تصویر

اگز نویز ناشی از نور نامناسب محیط و حساسیت محدود چیپ تصویر باشد، نقاط ریزی به عنوان نویز بر تصاویر ایجاد می گردد. چیپ دوربین حساسیت محدودی به نور دارد و مقدار مشخصی از نور را دریافت می کند. زمانیکه نور محیط کم باشد، دوربین برای ایجاد تصاویر، سیگنال را تقویت می کند که نتیجه آن نویز بر تصاویر است. توصیه می گردد تا جهت استفاده از دوربین در محیط های کم نور از دوربین هایی با چیپ حساسیت بالا یا Image Sensor مناسب،استفاده گردد تا بر تصاویر نویز ایجاد نشود.

به نویز ایجاد شده در این حالت نویز الکترونیکی، دیجیتالی یا برفکی می گویند که متداول ترین نویز است. اغلب این نویز خود را به صورت نقاط ریز رنگی در تصاویر نشان داده و اغلب در شب و محیط کم نور رخ می دهد.

کاهش نویز دوربین مداربسته

محل نصب دوربین مداربسته

دما و حرارت بالای محیط از عوامل ایجاد نویز در دوربین است. توصیه میگردد تا با استفاده از راهکارهایی چون استفاده از سایبان، تجهیزات سرمایشی و … دمای محیط را کاهش دهید تا نویز تصاویر از بین بروند.

اغلب نویز ایجاد شده ناشی از محل نصب دوربین، نویز کرکره ای است. وجود لامپ های LED یا فلورسنت در محیط و محل نصب نامناسب از دلایل ایجاد نویز کرکره ای است. تغییر تنظیمات فرکانس یا Brightness دوربین، تغییر زاویه دوربین، تغییر محل نصب و … از روشهای غلبه بر نویز کرکره ای است.

نادرست وصل شدن فیش BNC

اگر فیش BNC دوربین بطور نامناسب وصل شده باشد سیگنال افت کرده و نویز بر تصاویر ایجاد می شود. اتصال فیش BNC می تواند به صورت پرسی، پیچی و یا لحیمی صورت گیرد. توصیه می گردد تا به دلیل استحکام بالاتر از فیش BNC لحیمی استفاده گردد. علاوه بر BNC نامناسب، استفاده از کابل، سوئیچینگ و … نامطلوب نیز بر کیفیت تصاویر تاثیرگذار بوده و تنها از طریق بکارگیری تجهیزاتی باکیفیت می توان بر این مشکل فائق آمد.

عبور از میدان الکترومغناطیسی

اگر کابل دوربین در محدوده منابع الکترومغناطیس قرار گیرد، تصاویر دوربین با نویز همراه می شود. بهترین راهکار غلبه بر این مشکل، استفاده از داکت یا لوله فلکسی برای قرارگیری کابل در آن است.

کابل کشی در مسیرهای طولانی

اگر لازم باشد تا برای تا برای تصاویر دوربین مسیر طولانی کابل کشی کنیم، توصیه می گردد تا از کابل با کیفیت مناسب و شیلد و مغزی استاندارد استفاده گردد. برای مثال کابل RG59 که مغزی مسی دارند سیگنال را تا 500 متر بدون کاهش انتقال می دهند. کیفیت کابل، ضخامت و عایق کابل از عوامل تاثیرگذار بر انتقال سیگنال به خصوص در مسیرهایی طولانی است. همچنین مسیر طولانی کابل کشی احتمال پارگی کابل را نیز تقویت خواهد کرد. پارگی کابل نیز نویز تصاویر را به همراه خواهد داشت. توصیه میگردد تا در مسیرهای طولانی به طور دوره ای کابل ها مورد بازبینی و کنترل قرار گیرند تا فرسوده و پاره نشوند.

حل مشکل نویز ناشی از منبع تغذیه

حل مشکل نویز ناشی از منبع تغذیه

منبع تغذیه و آداپتور دوربین اهمیت بالایی در جلوگیری از نویز دوربین داند. اگر ریپل ولتاژ خروجی آداپتور از حد استاندارد بیشتر باشد، بر تصاویر نویز ایجاد می گردد. توجه به منبع تغذیه و تغییرات ولتاژ آن در خرید دوربین مداربسته اهمیت دارد. برای مثال اگر تغییرات ولتاژی آداپتوری 10% باشد به این معنا است که 10 درصد بیشتر یا کمتر از ولتاژ توسط آداپتور پشتیبانی شده و مقادیری کمتر یا بیشتر از این مقدار، سبب ایجاد نویز در دوربین مداربسته می شود.

کیفیت تجهیزات دوربین نظیر کابل، منبع تغذیه، BNC و… بر ایجاد یا عدم ایجاد نویز بر تصاویر دوربین نقش بسزایی دارند. توصیه میگردد تا جهت خرید دوربین، از برندهایی باکیفیت استفاده گردد تا احتمال ایجاد نویز در تصاویر به کمترین مقدار خود برسد. یکی از بهترین برندهای دوربین مداربسته، برند داهوا است. متقاضیان می توانند از فروشگاه مهرسام ایمن دوربین داهوا مناسب را خریداری نمایند.

همچنین متقاضیان با خرید پکیج کامل دوربین مداربسته داهوا، از متعلقات باکیفیت دوربین داهوا نظیر کابل، منبع تغذیه، BNC و… نیز بهره مند می شوند. قیمت یکی از مهمترین فاکتورها در خرید متقاضیان است. خریداران می توانند قیمت دوربین مداربسته dahua را از فروشگاه های اینترنتی مختلف استعلام گرفته و مناسب ترین را خریداری نمایند، اما یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی که محصولات داهوا را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می دهد، فروشگاه مهرسام ایمن است.

متقاضیان خرید دوربین مداربسته داهوا می توانند با اطمینان کامل این دوربین را با اطمینان کامل نسبت به قیمت، کیفیت، ضمانت، گارانتی و مدت زمان تحویل خریداری کرده و از وضوح و کیفیت بالای تصاویر تولید شده توسط داهوا جهت نظارت و کنترل هرچه بهتر استفاده نمایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا