عربستان سعودی، جایگزین ایران برای هیوندای / غول کرهای جای تویوتا را میگیرد/ عکس
به انتشار از سایت خبری بصیرت :
امیرمسعود عابدین: این روزها هیوندای و کیا در بازار عربستان سعودی خواهان زیادی دارند. این دو خودروساز به صدرنشینی در جایگاه پرفروشترین برند خودرو در عربستان سعودی بسیار نزدیک شده و به تدریج تویوتا را به چالش میکشند. اگرچه عملکرد قدرتمند این دو برند در این بازار ممکن است غافلگیرکننده به نظر برسد، با این حال آنها نیز سرمایهگذاری سنگینی در این کشور انجام دادهاند و اخیراً کلنگ یک کارخانه جدید را به زمین زدهاند.
در نیمه اول سال ۲۰۲۵، هیوندای و کیا در مجموع ۲۳ درصد از ۴۱۲,۹۲۰ خودروی فروخته شده در عربستان سعودی را به خود اختصاص دادند. این رقم آنها را دقیقاً پشت سر تویوتا قرار میدهد که ۲۸ درصد از فروش را در اختیار داشت. سدان اکسنت هیوندای در این کشور بسیار محبوب بوده و ۱۹,۰۸۰ دستگاه از آن به فروش رسیده است. برای کیا نیز، سدان پگاس با فروش ۱۵,۵۳۰ دستگاه در ماههای ژانویه تا ژوئن، پرفروشترین مدل بوده است.
همچنین، تعداد فزایندهای از برندهای چینی در عربستان سعودی خودرو میفروشند. طبق گزارش Just Auto، مجموع فروش این برندها ۱۲ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است.
عربستان سعودی، بازاری استراتژیک برای خودروسازان
عربستان سعودی به یک بازار مهم در خاورمیانه تبدیل شده است. این کشور از طریق صندوق سرمایهگذاری خود (PIF)، اکثر سهام برند برقی لوسید را در اختیار دارد و به این خودروساز آمریکایی کمک کرده تا یک کارخانه جدید افتتاح کند. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه تا ۱۵۰ هزار خودروی برقی را خواهد داشت. به همین شکل، عربستان سعودی برای جذب گروه خودروسازی هیوندای به بازار خود تلاش بسیاری کرده است.
به لطف یک سرمایهگذاری مشترک جدید بین Hyundai Motor Manufacturing Middle East و صندوق سرمایهگذاری که ۷۰ درصد از این پروژه را در اختیار دارد، یک تأسیسات تولیدی بزرگ در سهماهه چهارم سال ۲۰۲۶ در عربستان افتتاح خواهد شد. این کارخانه ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار واحد را خواهد داشت و مسئول ساخت هر دو نوع خودروی برقی و بنزینی خواهد بود.
هیوندای هنوز مشخص نکرده که کدام یک از مدلهایش در این کارخانه تولید خواهد شد، همچنین اعلام نکرده که آیا خودروهایی از برندهای زیرمجموعه خود مانند کیا و جنسیس را نیز تولید خواهد کرد یا خیر.
چند سال پیش، کرمان موتور به عنوان نماینده رسمی هیوندای، مسئولیت ساخت و مونتاژ خودروهای این خودروساز را برعهده داشت. قرار بود کارخانه این شرکت به یکی از مراکز مهم ساخت هیوندای در منطقه تبدیل شود، اما با بازگشت تحریمها و محدودیتهای متعدد، این خودروساز از بازار ایران رفت، تا فرصت ساخت هیوندای و سایر برندهای معتبر مانند رنو، پژو و سیتروئن، نصیب کشورهای دیگری در منطقه شود.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲