علمی و فناوری

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

به انتشار از سایت خبری بصیرت :

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، چشم‌انداز صنعت خودرو پر از خودروهای متوقف‌شده‌ای از گذشته است که امروز نیز محبوبیت دارند. با مرور این خاطرات نام‌هایی مانند دوج داکوتا و نیسان اکسترا به ذهن می‌آیند، چه برسد به شورولت کامارو که به‌تازگی بازنشسته شده است. با توجه به اینکه نیسان آلتیما و فورد اسکیپ تنها دو مورد از بیش از ده‌ها خودروی با سابقه‌ای هستند که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ بازنشسته شوند، ممکن است به نظر آید که خودروسازان علاقه‌ای به تداوم تولید نام‌های قدیمی ندارند.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

با این حال، بررسی جزئیات خودروهای قدیمی که هنوز در حال تولید هستند، نشان‌دهنده عکس این موضوع است. فورد از سال ۱۹۶۴ در حال ساخت موستانگ بوده و آیا می‌دانستید که تاریخچه تویوتا لندکروزر به دهه ۱۹۵۰ بازمی‌گردد؟ این مدت طولانی است، اما به پای ۹۰ سال تولید طولانی‌ترین خودرویی که هنوز در حال تولید در سال ۲۰۲۵ است نمی‌رسد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

احتمالاً هیچ‌یک از خودروسازانی که به‌طور مداوم بیش از ۵۰ سال یک نام را تولید کرده‌اند، چنین دوام طولانی را پیش‌بینی نکرده بودند؛ و به نظر نمی‌رسد رشته مشترکی برای دستیابی یک خودرو به این جایگاه وجود داشته باشد، اما از خودروهای اسپرت و اقتصادی گرفته تا وانت‌ها و شاسی‌بلندها، هر یک از این وسایل نقلیه با سابقه طولانی، به جایگاه نمادینی دست یافته‌اند.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا

تویوتا کرولا – ۱۹۶۶

با آمارهایی مانند فروش یک دستگاه هر ۱۵ ثانیه، عرضه در ۱۵۰ کشور و تولید بیش از ۵۰ میلیون دستگاه از سال ۱۹۶۶، به‌راحتی می‌توان فهمید چرا کرولا در صدر موفق‌ترین نام‌های تویوتا در تمام دوران قرار دارد. این خودرو در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و نسل اول آن با موتور ۱٫۱ لیتری چهار سیلندر با توان ۶۰ اسب بخار عرضه شد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

این خودرو در سال ۱۹۶۹ به بازار ایالات‌متحده وارد شد که حدود ۱۷۰۰ دلار قیمت داشت، طول آن ۳٫۸۱ متر بود و تنها ۶۹۰ کیلوگرم وزن داشت. از آن زمان تاکنون، نام کرولا که از حلقه گلبرگ‌ها در مرکز یک گل برگرفته، طی ۱۱ نسل تحول یافته است. مدل‌های به‌یادماندنی شامل نسل پنجم AE۸۶ از دهه ۱۹۸۰ با موتور ۴A-GE بود که آخرین سری کرولاهای دیفرانسیل عقب را تشکیل داد و نسل هفتم کرولای دهه ۱۹۹۰ که این خودرو کوچک را به کلاس کامپکت تبدیل کرد. از آن زمان تا معرفی نسل کنونی در سال ۲۰۲۰، تویوتا کرولا به‌عنوان خودرویی هیجان‌انگیز شناخته نمی‌شد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

قابل‌اعتماد، مقرون‌به‌صرفه و کاربردی، بله. دوست‌داشتنی برای علاقه‌مندان؟ خیر. این وضعیت با معرفی نسخه اسپرت‌تر GR کرولا که برای اولین بار به عنوان یک مدل هیبرید کم‌مصرف در خط تولید کرولا پیوست، تغییر کرد. این خودروی هاچ‌بک GR با سیستم چهار چرخ محرک خود ۳۰۰ اسب بخار قدرت پرشور و جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته را ارائه داد. این امر بازسازی تازه‌ای برای خودرویی بود که به نظر می‌رسید راکد شده است. تولید GR کرولا نشان می‌دهد تویوتا برنامه‌ای برای بازنشستگی این خودرو در آینده نزدیک ندارد.

پورشه ۹۱۱ – ۱۹۶۳

خودروی اسپرت و نمادین ۹۱۱ پورشه توسط اف. آ. پورشه، پسر مؤسس شرکت یعنی فری، طراحی شد. برخلاف ۳۵۶ که با موتور چهار سیلندر کار می‌کرد، ۹۱۱ جدید دارای یک موتور شش سیلندر بود. این پیکربندی پایه که در عقب نصب شده، در تمام نسل‌های ۹۱۱ از زمان عرضه در سال ۱۹۶۳ تا امروز ثابت مانده است. طی این ۶۲ سال تغییرات عمده‌ای رخ داده، اما حتی نمای پایه ۹۱۱ نیز به همان شکل باقی مانده است. از میان خودروهای قدیمی هنوز در تولید، شاید پورشه ۹۱۱ بهترین نمونه از زندگی با شعار «اگر خراب نیست، تعمیرش نکن» باشد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

برجسته‌ترین‌ها شامل نسل ۹۹۳ توربو S با موتور شش سیلندر تخت با ۴۲۴ اسب بخار قدرت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در ۳٫۶ ثانیه است. این مدل که در پایان دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، نقطه اوج ۹۱۱ های هوا خنک بود، زیرا نسل بعدی ۹۹۶ موتورهای آب‌خنک را معرفی کرد. تا سال ۲۰۱۱، این تغییر از نظر عملکرد هوشمندانه بود، همان‌طور که با مدل‌هایی مانند GT۲ RS ثابت شد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

این خودروی خیابانی مسابقه‌ای با موتور ۳٫۶ لیتری شش سیلندر تخت با ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتون متر گشتاور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در ۳٫۳ ثانیه، حداکثر سرعت ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت و چسبندگی جانبی ۱.۰۷ جی در مسیر لغزشی ارائه می‌داد. تا سال ۲۰۲۵، پورشه ۹۱۱ را در ۲۱ مدل متمایز، از جمله داکار آماده آفرود، GT۳ RS دیوانه‌وار و توربو S با ۶۴۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در کمتر از ۳ ثانیه، می‌فروشد. امیدواریم در آینده نیز شاهد تداوم همین کیفیت از پورشه ۹۱۱ باشیم.

شورولت کوروت – ۱۹۵۳

امروزه می‌توانید یک کوروت ZR-۱ با موتور V۸ که ۱۰۶۴ اسب بخار و ۱۱۲۳ نیوتون متر گشتاور دارید را بخرید. این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در ۲٫۲ ثانیه، مسافت ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت را ارائه می‌دهد. این عملکرد خارق‌العاده است و معیارهای چشمگیر سایر مدل‌های خط تولید C۸ کوروت را کمرنگ نمی‌کند، اما در مقایسه با اولین کوروت بسیار شگفت‌انگیز است. کوروت C۱ که در سال ۱۹۵۳ عرضه شد، دارای موتور خطی ۶ سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار و جعبه‌دنده اتوماتیک چیزی که دقیقاً از یک خودروی اسپرت انتظار نمی‌رود.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

خوشبختانه تا سال ۱۹۶۶، شورولت بازی کوروت را با موتور V۸ با حجم ۵٫۴ لیتر و ۳۴۰ اسب بخار همراه با جعبه‌دنده دستی ۴ سرعته ارتقا داد. در طول نسل‌های بعدی کوروت، این فرمول به‌طور مداوم بهبود یافت و شورولت هیچ‌گاه از تمرکز بر موتورهای V۸ خود دور نشد. سری C۲ با موتور V۸ بزرگ با حجم ۶٫۵ لیتر و موتور LT۱ با حجم ۵٫۷ لیتر در کوروت C۴ از جمله این موارد بودند. عملکرد کوروت با نسخه Z۰۶ سال ۲۰۰۱ و موتور LS۶ V۸ که نهایتاً ۴۰۵ اسب بخار و ۵۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافت.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، شورولت کوروت C۷ را تولید کرد که شامل مدل‌های به‌یادماندنی مانند ZR-۱ با ۷۵۵ اسب بخار بود که شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در کمتر از ۳ ثانیه ارائه می‌داد. این مدل همچنین آخرین کوروت با موتور V۸ در بخش جلو بود، زیرا سری کنونی C۸ با تغییر به موتور میانی به‌عنوان رادیکال‌ترین تحول در تاریخ کوروت تا به امروز، طراحی شد.

فورد سری F – سال ۱۹۴۸

فورد سری F وانت را اندکی پس از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۸، تولید کرد. نیروی محرکه آن از یک موتور ۶ سیلندر با ۹۵ اسب بخار تأمین می‌شد. تا سال ۱۹۹۵، برای اولین بار سیستم چهارچرخ متحرک ارائه شد و فورد سفری را برای تبدیل سری رو به‌ رشد وانت خود به یک غول خودرویی طی ۶۶ سال آغاز کرد. با نگاهی به ۱۴ نسل فورد سری F، به‌روزرسانی‌های متعددی وجود داشته که انتخاب جالب‌ترین مدل‌ها دشوار است.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

بدون شک سری پنجم F از اواخر دهه ۱۹۶۰ به دلیل سبک جعبه‌ای که انحرافی آشکار از مدل‌های قبلی بود و ظاهری ایجاد کرد که تا اوایل دهه ۱۹۹۰ ادامه یافت، برجسته است. در این مدت، نام F-۱۵۰ معرفی شد و نسل اول SVT لایتنینگ امکاناتی از یک وانت هاترود کارخانه‌ای را نشان داد. تا سال ۱۹۹۷، F-۱۵۰ شروع به فاصله گرفتن از کاربرد ساده و تبدیل شدن به یک خودروی مسافری راحت کرد. زمانی که نسل یازدهم F-۱۵۰ در سال ۲۰۰۴ عرضه شد، بزرگ‌تر از همیشه بود، روی پلتفرم جدید سوار شده و خطوطی داشت که تا به امروز تعریف‌کننده ظاهر آن هستند.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

از آن زمان، رپتور زیرشاخه جدیدی از وانت‌ها را تعریف کرد چراکه فورد بدنه فولادی را با پنل‌های آلومینیومی سبک جایگزین کرد و تا سال ۲۰۲۵، مجموعه عظیمی از انتخاب‌های F-۱۵۰ را شاهد بودیم. از XL با قیمت ۳۹ هزار دلار تا رپتور R با موتور V۸ سوپرشارژ ۷۲۰ اسب بخار و قیمت ۱۱۳ هزار دلار، می‌توان گفت قدیمی‌ترین خودروی فورد هنوز در تولید، آمادگی ادامه این روند طولانی را دارد.

شورولت سابربن – ۱۹۳۵

۹۰ سال در صنعت خودرو چیزی است که باید جدی گرفته شود. در واقع، این رکورد تولید برای هر خودرویی در هر دسته‌ای است و به‌طور محکم توسط شورولت سابربن حفظ می‌شود. تقریباً یک قرن پیش، صنعت خودرو از اصطلاح سابربن برای توصیف شلخته یک خودروی مشابه واگن بزرگ و مدرن استفاده می‌کرد. دوج، پلیموث و استودبیکر از جمله خودروسازانی بودند که از این اصطلاح استفاده کردند، اما تنها شورولت به مفهوم سابربن پایبند ماند و آن را از سال ۱۹۳۵ ادامه داد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

در آن زمان، سابربن با موتور خطی ۶ سیلندر ۵۶ اسب بخاری و طول ۴٫۶۷ متر عرضه شد. امروزه بزرگ‌ترین خودروی شورولت دارای موتور V۸ با ۴۲۰ اسب بخار قدرت بوده و ۱۰۶ سانتی‌متر از نسخه اصلی بلندتر شده است. رسیدن به این نقطه نیازمند به‌روزرسانی‌های متعددی در ۱۰ نسل سابربن شورولت بود. مدل ۱۹۶۷ بخشی کلیدی از این مسیر بود، زیرا ۳۰ سانتی‌متر به فاصله بین محورها افزود که با وانت کابین معمولی آن دوره با فضای بار ۲٫۴ متری مطابقت داشت و تناسبات آشنای سابربن را به وجود آورد.

قدیمی ترین خودروهای در حال تولید دنیا / فسیل‌های زنده را بشناسید!

سابربن چهار در تا دهه ۱۹۷۰ ظاهر نشد و از آن زمان، این شاسی‌بلند غول‌پیکر به‌طور فزاینده‌ای در بازار اصلی برجسته شد، زیرا از رونق بازار شاسی‌بلندها در دهه ۱۹۹۰ بهره برد. تا سال ۲۰۲۱، نسل دوازدهم سابربن با تعلیق عقب مستقل، فناوری رانندگی خودکار سوپرکروز و توانایی حمل ۹ سرنشین، چشمگیرتر از همیشه است. جالب خواهد بود که ببینیم ۹۰ سال آینده چه چیزی برای این نماد خودرویی به همراه خواهد داشت.

۵۸۳۲۲

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا