مهمترین اطلاعات بر روی لیبل محصولات
در فرایند بسته بندی محصولات، اطلاعاتی از زمان تولید و انقضای کالا، قیمت، نام برند تجاری و… درج می شوند. درج برخی از اطلاعات از نظر قانونی حائز اهمیت است و برخی برای تکمیل اطلاعات مشتری اهمیت دارند.
اطلاعات روی لیبل محصولات با استفاده از دستگاه جت پرینتر و سایر تجهیزات پرینت صنعتی چاپ می شوند.
مقاله What is Product Labeling در سایت : zhsunyco در مورد اطلاعات لیبل اینگونه توضییح میدهد.
This label includes all the information customers could need, such as the product manufacturer, where it was made, what ingredients are used, direction on how and when to use, manufacturing and expiry dates, etc. For this reason, it is sometimes called Descriptive Label
این برچسب شامل تمام اطلاعاتی است که مشتریان می توانند به آن نیاز داشته باشند، مانند سازنده محصول، کجا ساخته شده است، چه موادی استفاده می شود، جهت نحوه و زمان استفاده، تاریخ ساخت و انقضا و غیره. به همین دلیل، گاهی اوقات به آن برچسب توصیفی می گویند.
انواع اطلاعات لیبل محصولات
اطلاعات روی لیبل محصولات بر روی برچسب های کاغذی چاپ شده و به بسته بندی محصولات الحاق می شوند. دستگاه های جت پرینتر با استفاده از جوهر و حلال جت پرینتر، چاپ بسته بندی های صنعتی را به سادگی انجام می دهند.
جوهر و حلال مخصوص دستگاه مدل های متنوعی دارد و از برندهای خارجی و ایرانی ارائه می شود. جوهر جت پرینتر رنگ بندی های گوناگونی دارد و با در نظر گرفتن نوع بسته بندی و تقاضای مشتری ارائه می شود.
به طور کلی اطلاعات درج شده بر روی لیبل ها در چند دسته طبقه بندی می شوند:
ترکیبات محصول
اگر کالای ارائه شده مواد غذایی یا ترکیبات شیمیایی باشد، باید مواد اولیه سازنده آن ضمیمه شده و بر روی لیبل درج شوند. تقریبا بر روی بسته بندی کلیه مواد غذایی این اطلاعات مشاهده می شود که یکی از اساسی ترین قوانین حوزه غذا و دارو به شمار می رود.
دسته اطلاعات | توضیحات |
ترکیبات محصول | مواد اولیه تشکیل دهنده کالا، به ویژه در مواد غذایی و شیمیایی |
روش استفاده از محصول | دستورالعملهای نحوه استفاده، به ویژه برای کالاهای خاص |
اطلاعات شرکت تولید کننده | نام برند، آدرس، شماره تماس و سایر اطلاعات مربوط به شرکت سازنده |
تاریخ تولید و انقضا | زمان تولید و مدت اعتبار محصول |
قیمت | هزینه محصول برای مصرف کننده |
نام برند تجاری | نام و نشان تجاری محصول |
بارکد | کد شناسایی محصول برای ردیابی و فروش |
اطلاعات قانونی | اطلاعاتی که درج آنها طبق قوانین الزامی است |
اطلاعات تکمیلی مشتری | اطلاعاتی که برای آگاهی بیشتر مشتری ارائه می شود |
روش استفاده از محصول
برخی از محصولات و کالاها، روش استفاده به خصوصی دارند که باید در رابطه با آن به مشتری اطلاع رسانی شود.
اطلاعات روی لیبل محصولات با استفاده از جوهر مخصوص جت پرینتر درج خواهند شد؛ برندهای مرغوب جوهر جت پرینتر با ماندگاری طولانی مدت و اثر کدر کنندگی مطلوب می شوند.
رنگ این جوهرها با اضافه شدن برخی افزودنی ها تغییر کرده و درجه بندی آن ها متفاوت خواهد شد.
اطلاعات شرکت تولید کننده
یکی دیگر از مهمترین اطلاعاتی که بر روی بسته بندی محصولات درج می شود، اطلاعات و برند شرکت تولید کننده است.
در این خصوص آدرس و نشانی و شماره های تماس کمپانی تولید کالا نیز مورد توجه قرار می گیرد. این اطلاعات برای برندسازی شرکت ها و کارخانه ها درج می شوند.
یکی از مهمترین قابلیت های تجهیزات چاپ لیبل برای درج بهتر اطلاعات، پاک کردن رسوبات و کثیفی های دستگاه جت پرینتر است.
در این راستا از حلال جت پرینتر استفاده می شود که سطوح داخل و خارج دستگاه چاپ لیبل را پاکسازی می کند. با این روش برند سازی بر روی بسته بندی محصولات با کیفیت بالا انجام شده و چاپی زیبا و بی نقص انجام می گیرد.
نکات طراحی لیبل بسته بندی
صرفه نظر از اطلاعات روی لیبل محصولات، چند نکته ساده به شما کمک می کند که طراحی لیبل بسته بندی های تجاری را با جذابیت بیشتری برای مشتریان همراه می سازد. در زمان درج اطلاعات محصول و لیبل سازی با دستگاه جت پرینتر، موارد زیر را در نظر بگیرید:
بسته بندی و لیبل خلاقانه
خلاقیت در طراحی بسته بندی و بازی با رنگ ها و اشکال برای طراحی لیبل یکی از اصول داشتن بسته بندی مناسب محصول است. توصیه می کنیم برای این منظور به سراغ ایده های جسورانه و طرح های منحصر به فرد بگردید.
توجه به تناسب رنگ ها
در خصوص درج اطلاعات بر روی لیبل محصولات، حتما به تناسب رنگ ها دقت کنید؛ هارمونی رنگ لیبل باید با کل بسته بندی همخوانی داشته باشد؛ شاید این نکته چندان مهم به نظر نرسد، ولی تاثیر به سزایی بر زیبایی بصری محصول نهایی بر جای می گذارد.
توجه به کیفیت لیبل
برای لیبل سازی در فرایند بسته بندی محصولات، حتما به کیفیت جنس لیبل دقت داشته باشید. لیبل درج شده بر روی بسته بندی نباید به سادگی از روی محصول کنده شود. کیفیت چسبندگی لیبل به جهت باقی ماندن اطلاعات مربوط به محصول در فرایند حمل و نقل کالا اهمیت زیادی دارد.
درج بارکد
لیبل درج شده بر روی بسته بندی های معتبر باید دارای بارکد باشد. وجود بارکد، ساختار بسته بندی شما را حرفه ای تر از همیشه نشان می دهد. با درج بارکد بر روی لیبل اطلاعات کالا تکمیل تر خواهد شد.
نتیجه گیری
اگرچه کیفیت کالا برای جلب رضایت مشتریان اهمیت زیادی دارد، اما توجه به ساختار بسته بندی و لیبل سازی برای محصولات قدم اول برای فروش کالا به مشتریان محسوب می شود. توصیه می کنیم در خصوص لیبل سازی اصولی به مجموعه نکات نام برده شده دقت داشته باشید.