رپورتاژ

۸ نکته مهم قبل خرید سیستم تهویه مطبوع (داکت اسپلیت)

داکت اسپلیت از گزینه‌های مناسبی است که می‌توانید برای ساختمان تهیه کنید و امروزه در بسیاری از ساختمان ها جایگزین کولر گازی شده است. امروزه در ساختمان‌ها از داکت اسپلیت به عنوان سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌کنند. چرا که قیمت مناسبی با توجه به کیفیت عملکرد و امکاناتش دارد. اما قبل از خرید و استفاده از داکت اسپلیت باید مواردی را در نظر بگیرید تا این سیستم تهویه مطبوع بتواند بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد.

بررسی ۸ نکته مهم قبل از خرید داکت اسپلیت

مواردی که باید قبل از خرید این سیستم تهویه مطبوع به آن‌ها توجه کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. انتخاب نوع درست و مورد نیاز
  2. انتخاب ظرفیت مناسب
  3. نوع برق مورد نیاز
  4. صدای دستگاه
  5. بررسی و تعیین محل نصب
  6. میزان مصرف انرژی
  7. نوع مبرد دستگاه
  8. تعیین محل نصب یونیت خارجی

1. چه نوع داکت اسپلیتی مناسب است؟

داکت اسپلیت‌ها دو دسته اینورتر و معمولی دارند. در نوع اینورتر دور کمپرسور بر اساس میزان بار برودتی درخواستی متغییر است. این تغییر دور کمپرسور باعث صرفه جویی چشمگیر در مصرف برق می‌شود. همچنین کمپرسورهای اینورتر خود معمولا به صورت تک فاز با ظرفیت‌های بالا تولید و عرضه می‌شوند.

نوع اینورتر این دستگاه‌ها در مقایسه با نوع معمولی قیمت بیشتری دارند و به طور کلی هزینه اولیه راه اندازی نوع اینورتر کمی گران‌تر است. اما اگر با هزینه‌های آن مشکلی ندارید، نوع اینورتر بهترین انتخاب است.

2. چه ظرفیتی خریداری کنیم؟

در هنگام خرید سیستم تهویه مطبوع ابتدا باید ظرفیت و متراژ را محاسبه کنید که به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • آب‌وهوا: ابتدا باید بدانید که داکت اسپلیت را در چه شهری و با چه اقلیمی می‌خواهید استفاده کنید. میزان رطوبت در هوا می‌تواند به شدت تاثیر گذار باشد.
  • نوع محیط: محیط مسکونی با اداری و تجاری از جنبه‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد. برای مثال در ادارات در تایم کاری باید محیط هوای مناسبی داشته باشد که این یعنی دستگاه باید به صورت مداوم کار کند.
  • معماری و نقشه ساختمان: حتی ساختار و نقشه ساختمان می‌تواند در عملکرد و انتخاب داکت اسپلیت اثر گذاری باشد. مواردی مانند جهت قرار گیری پنجره‌ها، زاویه تابش خورشید و…

3. برق مورد نیاز دستگاه چقدر است؟

داکت اسپلیت‌های معمولی تکفاز معمولا تا حداکثر ظرفیت 36000 تولید می‌شوند. اما در نوع اینورتر در بازار می‌توانید تا سقف 48000 نیز خریداری نمایید. از طرفی به طور معمول به ازای هر 12000btu/hr در داکت اسپلیت‌های معمولی حدودا به 5 تا 7 آمپر برق نیاز است. اما در ازای 12000btu/hr در نوع اینورتر شما حدود 2 آمپر برق باید برای دستگاه تامین کنید. ف

همچنین باید به این نکته توجه کنید که وسایل برقی دیگر نیز در خانه هستند که باید برق مصرفی آن‌ها را نیز در نظر داشته باشید.

4. صدای دستگاه چقدر است؟

صدا یکی از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام تهیه داکت اسپلیت باید به آن توجه کنید. صدای این دستگاه معمولا از فن دمنده هواساز است. البته عبور هوا از کانال‌ها و دریچه‌های خروجی نیز صدا تولید می‌کند. در واحدهای مسکونی این موضوع بیشتر مورد توجه است. همچنین برای کاهش صدا بهتر است در واحدهایی که متراژ بالایی دارند از دو دستگاه یا بیشتر استفاده کنید.

5. دستگاه را در چه جایی نصب کنیم؟

نصب کانال‌ها و دستگاه از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در عملکرد دستگاه تاثیر زیاد و مستقیم دارد. باید توجه داشته باشید که دستگاه مطابق چرخش هوای محیط عمل می‌کند. همچنین بخش مکش دستگاه نباید در اطراف سرویس‌ها و آشپزخانه باشد. همچنین کانال‌کشی و محاسبه ابعاد کانال باید توسط کارشناس و تکنسین متخصص انجام شود.

8 نکته مهم قبل از خرید داکت اسپلیت

6. بررسی میزان مصرف انرژی

موضوع مهم دیگر مصرف برق دستگاه است. در هنگام خرید به برچسب انرژی توجه داشته باشید که گرید انرژی بهینه‌ای داشته باشد. امروزه معمولا دستگاه‌هایی که در بازار هستند گرید انرژی آن‌ها +++A و ++A و… است.

7. مبرد دستگاه چه نوعی است؟

نقش مبردها خارج کردن هوای گرم و خارج کردن از محیط است. مبردها را معمولا با نام گاز کولر می‌شناسند. در داکت اسپلیت‌ها به طور معمول از مبرد نوع R22 و R410a استفاده می‌شود.

مبرد R22 نوع قدیمی‌تر است که در دستگاه‌های معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند که امروزه استفاده از آن‌ها در اروپا ممنوع اعلام شده است. پس در نتیجه سعی کنید برای داشتن عملکرد و استاندارد بهتر، داکت اسپلیتی را خریداری کنید که مبرد آن از نوع R410a باشد.

8. یونیت خارجی در کجا نصب شود؟

محل نصب یونیت خارجی بسیار مهم است. برخی از یونیت‌های خارجی بغل زن و برخی دیگر بالازن هستند که منظور ما جهت پرتاب باد کندانسور آن یونیت است.

یونیت‌های خارجی را بهتر است در تراس و یا پشت بام‌ها نصب کنید. نکته مهم دیگر این است که برای دریافت حداکثر راندمان نباید طول لوله کشی بین یونیت داخلی و خارجی بیشتر از حد استاندارد باشد. برای آگاهی از حد استاندارد دستگاه به کاتالوگ آن مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله 8 مورد از مواردی را بررسی کردیم که در هنگام خرید و انتخاب داکت اسپلیت باید به آن‌ها توجه کنید. اما به طور کلی باید از یک فرد متخصص در این زمینه که تجربه کافی دارد نیز کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کند. برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان می‌توانید از کارشناسان مجموعه دماپا کمک بگیرید.

از کجا بخریم ؟

فروشگاه دماپا به صورت تخصصی در زمینه سیستم‌های تهویه مطبوع و سایر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی فعالیت می‌کند. این مجموعه نماینده رسمی برندهای بسیاری است و خدمات نصب و خدمات پس از فروش معتبرترین برندها را نیز انجام می‌دهد.

استعلام قیمت و خرید از دماپا

شما می‌توانید انواع سیستم‌های تهیوه مطبوع (داکت اسپلیت) را از مجموعه دماپا نمایندگی فروش و پخش برندهای معتیر خارجی در ایران با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا به همراه گارانتی خریداری نمایید. برای دریافت استعلام قیمت و مشاوره رایگان با کارشناسان ما در واحد فروش و مشاوره تماس بگیرید. فروشگاه دماپا نماینده فروش و پخش برترین برندها مانند : داکت اسپلیت‌های بویمن،‌ داکت اسپلیت تک الکتریک، هایسنس ، ال جی ، گرین ،‌صباتک و … است.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده مدل‌های مختلف این محصول می‌توانید به وبسایت ما به آدرس Damapa.ir مراجعه نمایید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا