علمی و فناوری

گرما زدگی و آفتاب زدگی در گیاهان و راه های مقابله با آن

اکثر افراد بر این باور هستند که گرمازدگی فقط مخصوص انسان است، در حالیکه همه موجودات ازجمله گیاهان با افزایش دما دچار آسیب می‌شوند. برخلاف تصور همگان که فکر می‌کنند گیاهان و درختان گرمای زیاد را دوست دارند، گیاهان نه‌تنها از گرمای زیاد بیزار هستند بلکه با افزایش غیرمعمولی گرما دچار آسیب می‎شوند و عملکردشان مختل می‌گردد. بااین‌حال راه های گوناگونی وجود دارد که بتوان اثرات این آسیب را تا حد امکان کاهش داد و یا از بروز آن جلوگیری کرد.

فرق گرما زدگی و آفتاب سوختگی گیاهان در چیست؟

گرمازدگی به حالتی در گیاه گفته می‌شود که در آن دمای داخل گیاه براثر دمای بیرونی افزایش‌یافته و عملکرد طبیعی و زیستی گیاه مختل می‌شود. براثر این اختلال آنزیم‌ها، اندامک‌های گیاه و آن قسمت‌هایی از گیاه که در سوخت‌وساز طبیعی گیاه دخیل هستند عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. همچنین گرما زدگی یک عارضه همه‌گیر در گیاه است و تمام گیاه را در برمی‌گیرد.

در مقابل آفتاب سوختگی به حالتی گفته می‌شود که در آن اشعه‌های مستقیم و پرقدرت نور خورشید و یا حتی انواع نورهای مصنوعی باعث سوختن بافت و اندام‌های گیاه شده و کارکرد آن‌ها را از بین می‌برد. آفتاب سوختگی گیاه ممکن است به‌صورت موضعی صورت بگیرد یعنی یک قسمت از گیاه را درگیر کند و یا ممکن است با گسترش بیشتر باعث درگیر شدن قسمت‌های مختلف گیاه مخصوصت گیاهان جوان‌تر شود.

معرفی سایت گلباران سرسبز

اگر به دنبال خرید بهترین انواع نهاده‌های کشاورزی، همچون خرید خاک باغچه ، سموم، خاک، پرلیت، ماسه، سنگریزه، انواع کود و غیره هستید؛ کافیست همین حالا به سایت گلباران سرسبز مراجعه فرمایید. بهترین محصولات کشاورزی، کتاب‌های آموزش و ادوات باغبانی را از سایت گلباران سرسبز بخواهید. این فروشگاه همچنین با معرفی به روز‌ترین روش‌های نگهداری از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی به شما کمک می‌کند تا به خوبی از گلخانه، باغچه و یا گلدان های خود مراقبت کنید.

علائم گرما زدگی در گیاهان چیست؟

برای توصیف ساده حالت گرما زدگی در گیاهان باید بگوییم که گیاه بی‌حال و روبه‌مرگ می‌شود. این حالت بی‌حالی در میانه روز شدت بیشتری می‌یابد. در گرمازدگی‌های خفیف ممکن است احساس کنید که گیاه نیاز به آبیاری دارد و پژمرده شده است؛ اما در حالت شدید گرما زدگی گیاه کاملاً پژمرده می‌شود و برگ‌ها از حالت طبیعی خود خارج می‌شوند، از دیگر علائم گرما زدگی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- پژمردگی و پرپر شدن برگ‌ها: برگ‌های گیاه در این حالت، شکل طبیعی خود را از دست می‌دهند و حالت پژمرده و یا خیلی باز به خود می‌گیرند.

2- سوختگی برگ‌ها: لبه یا نوک برگ‌ها ممکن است سوخته باشند و برگ‌ها رنگشان به قهوه‌ای یا سیاه تغییر پیدا کند.

3- ریزش و یا خشک شدن برگ‌ها: در این حالت نیز برگ‌ها روی گیاه خشک‌شده و از آن جدا می‌شوند.

4- لوله شدن برگ‌ها: لوله شدن برگ‌ها نیز یکی دیگر از علائم گرما زدگی است که ممکن است به دلیل گرما برای گیاه اتفاق بیافتد.

5- زرد شدن و کلروز برگ‌ها: در این حالت زنگ برگ‌ها از سبز به زرد تغییر رنگ پیدا می‌کند.

6- ریزش گل و میوه: اگر گیاهان دچار گرما زدگی شوند، ممکن است گل‌ها و میوه‌ها به‌طور زودرس ریزش کنند.

7- کاهش رشد گیاه: رشد گیاه ممکن است به دلیل گرمای شدید کند یا متوقف شود.

8- آسیب به ریشه‌ها: ریشه گیاهان نیز ممکن است به دلیل گرما زدگی آسیب ببینند که منجر به کاهش جذب آب و تغذیه گیاه می‌شود.

نشانه‌های آفتاب سوختگی در گیاهان چست؟

وجود لکه‌های سفید یا قهوه‌ای در گیاه یا ناحیه آفتاب‌گیر میوه‌ها از علائم آفتاب سوختگی در گیاهان است. از دیگر علائم آفتاب سوختگی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1. برگ‌های گیاه به رنگ قهوه‌ای یا سرخ تغییر می‌کنند.

2. برگ‌های گیاه پوسیده و خشک می‌شوند.

3. بخش‌های برگ‌ها به شکل موضعی می‌سوزند که این مورد مانند لکه‌ها یا خطوط دیده می‌شوند.

4. رشد نامناسب و ضعیف در گیاه مشاهده می‌شود.

5. رشد نامناسب گل و میوه و کاهش تولید آن مشاهده می‌شود.

روش‌های پیشگیری از گرما زدگی و آفتاب سوختگی در گیاهان

این کار به‌آسانی انجام نمی‌پذیرد و مخصوص برای گیاهانی که در فضای آزاد قرار دارند کار سختی به شمار می‌رود. دور کردن گیاهان قابل جابجایی از دمای بالا و یا ایجاد سایه در نیمروز می‌تواند از روش‌هایی باشد که می‌توان برای پیشگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی در گیاهان انجام داد. از دیگر روش‌ها می‌توان به خنک کردن گیاهان و آبیاری به‌موقع و منظم آن‌ها اشاره کرد. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از گرما زدگی استفاده از کودهای حاوی پتاسیم است که با غلیظ کردن شیره گیاه مانع از گرما زدگی آن می‌شود.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در صیفی‌جاتی مانند گوجه‌فرنگی و بادمجان، توجه به حجم بوته بسیار مهم است زیرا حجم بالای بوته کمک می‌کند تا میوه زیر برگ‌ها از گزند آفتاب دور بماند بنابراین لازم است ارقامی را از بذر را برای کاشت انتخاب کنید که حجم پوششی بهتری داشته باشند و میوه در زیر بوته‌های آن‌ها به‌خوبی رشد کند.

معرفی سایت گلباران سرسبز

از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان و باغداران خرید نهاده‌های کشاورزی باکیفیت و باقیمت مناسب است. سایت گلباران سرسبز پاسخی است برای تمام نیازهای کشاورزان و علاقه‌مندان به کشاورزی و باغبانی. شما با مراجعه به این فروشگاه می‌توانید انواع خاک، خاک و کود ، کودهای کشاورزی و دیگر نهاده های کشاورزی مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنید.این فروشگاه تمام محصولات خود را به‌صورت خرده، عمده، فله، قالبی و حتی تناژی به مشتریان خود عرضه می‌کند. خاک و کودهای این فروشگاه کاملاً ارگانیک است و از کیفیت بالا برخوردار هستند.

همچنین بخش آموزشی این فروشگاه به شما آموزش می‌دهد تا به‌طور کامل با روش‌های نصب و بهره‌برداری انواع گلخانه‌های خیار، توت فرنگ فلفل دلمه‌ای با تدریس بهترین اساتید بهره‌مند شوید.

شما می‌توانید با خیال راحت بدون نیاز به جستجوی زیاد در اینترنت خرید خود را از این سایت به‌صورت آنلاین انجام دهید. خرید انواع خاک ، خاک برگ ، خاک و کود، بذر سبزیجات، کودهای کشاورزی و … ازجمله محصولات این فروشگاه است که می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت این فروشگاه و با انتخاب محصول مربوطه به‌راحتی آن را سفارش دهید و در کمترین زمان در درب منزل خود دریافت کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا