رپورتاژ

مراحل طلاق توافقی در سال 1403

مراحل طلاق توافقی

مراحل طلاق توافقی در سال 1403

مسئله ازدواج از نظر شرعی و عرفی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است؛ لذا افراد پیش از عقد، با جدیت در جلسات مشاوره شرکت می کنند تا با آگاهی کامل نسبت به طرف مقابل، همسر خود را برگزینند. متاسفانه علیرغم دقت زوجین در انتخاب یکدیگر، تمام عقود ثمربخش واقع نمی شود؛ امروزه افراد زیادی به دلایلی چون خیانت، اعتیاد و… تصمیم به جدایی می گیرند.

طلاق توافقی یکی از سریعترین روش های جدایی است؛ از آنجا که برای افراد غیرمتخصص در این زمینه سوالاتی متعددی به وجود می آید، در مقاله «مراحل طلاق توافقی در سال 1403» به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد تا بهترین عملکرد را در این زمینه داشته باشید.

قوانین طلاق

به تبع جای افتادن مسئله نکاح، قوانین متعددی برای حفظ حقوق زوجین وضع گردید؛ دسته ای از این قوانین مربوط به شرایطی است که ادامه زندگی مشترک دیگر امکان‌پذیر نمی باشد. همانطور که روش زندگی انسان ها دائما دچار تغییرات می شود، قوانین طلاق نیز پویا هستند؛ لذا اشخاصی که تمایل به جدایی دارند باید اطلاعاتی به روز داشته باشند تا طی مراتب طلاق، به مشکلات حقوقی بر نخورند. در این مقاله تحت نظر کارشناسان مجرب و با استناد به جدیدترین اصلاحیه های قضایی، به مراحل طلاق توافقی در سال 1403 خواهیم پرداخت.

منظور از طلاق توافقی چیست؟

الف) طلاق با دادخواست شوهر

ثبت رسمی طلاق به درخواست زوج، معمولا به واسطه حق طلاق صورت می گیرد؛ دارنده حق طلاق می تواند بدون نیاز به اخذ رضایت همسرش و بدون ارائه شواهد محکمه پسندی دال بر عدم امکان ادامه زندگی مشترک، دادخواست طلاق را در دفتر خدمات قضایی ثبت شود.

ب) طلاق با دادخواست زن

1. از طریق وکالت طلاق

زوجه می تواند اخذ حق طلاق را یکی‌ از شروط ضمن عقد معرفی کند؛ اگر شوهر نیز بر این امر رضایت دهد، حق طلاق به زوجه واگذار می شود. پس از عقد دائم نیز زن و مرد می توانند برای واگذاری حق طلاق به یکی از دفترخانه های رسمی مراجعه کنند.

از طریق اثبات نقض شروط دوازده گانه

2. از طریق اثبات نقض شروط دوازده گانه

این روش هنگامی کاربردی است که زوجین حین عقد، به شروط دوازده گانه ضمن ازدواج نیز پایبند شده باشند؛ نقض هرکدام از این شروط توسط مرد، ثبت دادخواست طلاق در مراجع قضایی را برای زوجه ممکن می کند. از مهمترین این شروط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین کردن مهریه زوجه
  • تهیه مسکن
  • ازدواج شوهر با زن دیگری

3. از طریق اثبات شرایط عسر و حرج

اگر شرایط زندگی مشترک توسط مرد طوری شود که سلامت روحی و جسمی زوجه به خطر بیافتد، یعنی شرایط عسر و حرج محقق شده است؛ با اثبات هریک‌ از این شروط در محضر قانون، امکان ثبت دادخواست طلاق برای زوجه به وجود می آید. شرایط عسر و حرج به شرح زیر می باشد:

  • حبس قطعی بیش از پنج سال
  • اعتیاد به الکل یا مواد مخدر
  • هرگونه سوء رفتار

ج) مراحل طلاق توافقی

در بعضی از شرایط هم زن و هم شوهر به دلیل عدم تفاهم، مشکلات زناشویی و… هر دو صلاح خویش را در اتمام زندگی مشترک می بینند؛ گاهی نیز طرفی که تمایل به طلاق دارد با بخشیدن حقوقش یا دادن امتیازاتی به طرف مقابل، رضایت طرف دیگر را بر امر جدایی جلب می کند. هر کدام از شرایط مذکور حاکم باشد، نتیجه یکسان است؛ یعنی اقدام برای طلاق توافقی!

از آنجا که بسیاری از متقاضیان جدایی از مراتب حقوقی اطلاعات کافی ندارند، در ادامه مطلب مستند به بخشنامه جدید طلاق توافقی در سال جدید بدان ها اشاره می شود:

1. تنظیم توافقنامه

پیش از اینکه‌ به مراکز قضایی برای ثبت دادخواست طلاق توافقی مراجعه شود، ابتدا باید توافقنامه‌ای توسط زوجین امضا شود؛ در واقع به جای اینکه حقوق و وظایف زن و مرد را مقام قضایی طی جلسات دادگاه‌ مشخص کند، خود آنها بر سر مواردی چون مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزندان و… به توافق می رسند.

به عنوان مثال زوجه شرط می کند در ازای بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه یا تقسیط آن، حق حضانت فرزندان بالای هفت سال را داشته باشد؛ درست است که این توافقنامه اعتبار قانونی ندارد، اما نتیجه تخطی از مفاد آن، اعتراض طرف مقابل و به تبع لغو فرآیند طلاق توافقی را به دنبال دارد.

2. ثبت دادخواست طلاق

طرفین باید به صورت همزمان اقدام به ثبت دادخواست طلاق کنند تا از نوع توافقی شناخته شود؛ ثبت آن‌ به دو شکل ممکن است:

الف) دادخواست حضوری: افراد می توانند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی درخواست طلاق توافقی را مطرح کنند؛ پس از تکمیل فرم های مربوطه و ارائه آن به کارمندان دولت، مراحل ثبت دادخواست آغاز می شود.

ب) دادخواست غیر حضوری: با پیشرفت تکنولوژی و گسترش بستر اینترنت، امکان ثبت غیرحضوری دادخواست طلاق توافقی نیز به وجود آمده است؛ ابتدا‌ زوجین باید در سامانه تصمیم به آدرس www.behzisti.ir، حساب کاربری ایجاد کنند و سپس باید اطلاعات خواسته شده ثبت گردد.

ثبت دادخواست طلاق

3. نوبت مشاوره

پس از بررسی دادخواست طلاق توافقی توسط مراجع ذیصلاح، تاریخ، زمان و مکان جلسات مشاوره توسط ابلاغیه هایی به طرفین اعلام می شود؛ فرآیند اطلاع رسانی معمولا از طریق پیامک یا سامانه‌ تصمیم انجام می شود. زوج‌ و زوجه باید در جلسات مشاوره شرکت کنند و طی این جلسات مشاور را قانع کنند که امکان ادامه دادن زندگی مشترک وجود نداشته و آنها برای یکدیگر مناسب نیستند.

در اصطلاح حقوقی، زن و شوهر باید رای عدم سازش را از مشاور اخذ کنند؛ تعداد این جلسات بسته به تشخیص مشاور وابسته است و برای هر زوج متفاوت می باشد.

4. شرکت در جلسات دادگاه

زوجین یا نماینده قانونی آنها (وکیل طلاق) باید در تمام جلسات دادگاه شرکت کنند تا فرآیند دادرسی انجام شود؛ از آنجا پیش از شروع روند قانونی طلاق، طرفین بر سر مسائل چون حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و… به توافق رسیده اند، تعداد جلسات دادگاه کاهش می یابد و بدیهی است که حکم طلاق زودتر صادر خواهد شد.

5. اجرای حکم قاضی

سپس طرفین باید با ارائه حکم دادگاه، سند ازدواج یا عقدنامه و مدارکی برای احراز هویت (شناسنامه و کارت ملی) به دفتردار، خواستار اجرای حکم قضایی شوند؛ در نهایت طلاق در در دفتر اسناد رسمی ثبت خواهد شد.

نتیجه گیری

آشنایی با مراحل طلاق توافقی در سال 1403 این کمک را به شما می کند که بتوانید عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشید و اگر قصد جدایی جدی است، بتوانید با راحتی بیشتر این مراحل را پشت سر بگذارید. فراموش نکنید که حضور یک وکیل نیز در این مسیر می تواند بسیار کمک کننده باشد؛ بنابراین می توانید وکیل موردنظر را از سایت مستر وکیل پیدا و انتخاب کنید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا