رپورتاژ

علت خارش بعد از عمل فیستول

دکتر فیستول مقعدی

بیماری فیستول مقعدی یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که درمان آن از طریق عمل جراحی و یا لیزردرمانی صورت می‌گیرد. همان‌طور که هر روش درمانی ممکن است عوارضی را داشته باشد پس از عمل فیستول بسیاری از بیماران دچار خارش در ناحیه تحت مداوا می‌شوند.

علت خارش بعد از عمل فیستول به سازوکار بسته شدن زخم پس از جراحی باز می‌گردد. زمانی که فیستول جراحی می‌شود زخم ناشی از فیستول باید بهبود یابد. زمانی که بدن انسان دچار زخمی باشد سلول‌های جدیدی در نزدیکی لبه آسیب‌دیده به وجود می‌آیند تا بتوانند جای سلول‌های آسیب‌دیده و مرده را پر کنند. این سلول‌ها برای این کار باید به سایر سلول‌های مجاور متصل شوند. زمانی که اتصال بین این سلول‌ها برقرار می‌شود سلول‌ها دچار انقباض شده و به این شکل باعث بسته شدن زخم می‌شوند. این حرکت سلول‌ها و چسبیدن آنها به سلول‌های دیگر باعث به وجود آمدن تغییرات مکانیکی در نواحی دور زخم می‌گردد. این سازوکار باعث فعال شدن نورون‌های حساس به خارش می‌شود و در نتیجه احساس خارش را در فرد به وجود می‌آورد.

در حین  فرایند بهبودی فیستول پس از جراحی تعداد زیادی پیام‌رسان شیمیایی توسط سلول‌ها آزاد می‌شوند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و محیط همواری را برای التیام زخم به وجود آورند. این مواد شیمیایی تولید شده و سلول‌هایی که باعث ایجاد آنها می‌شوند همگی با خارش زخم پس از جراحی فیستول مرتبط هستند. در واقع خارش زخم می‌تواند نشان‌دهنده بهبودی زخم باشد؛ هرچند ممکن است گاهی یک هشدار برای بیمار به شمار رود. بسیاری مواقع خارش زخم نشان‌دهنده یک واکنش آلرژیک در سطح پوست است که این مسئله می‌تواند باعث شود فرد زخم را بخاراند و فرایند التیام را با مشکل روبرو سازد. به همین دلیل بسیار مهم است در صورت خارش شدید بیماران با پزشک خود مشورت کنند تا این مشکل کنترل شده و مانع از التیام فیستول پس از جراحی نشود.

فیستول مقعدی چیست؟

شاید بسیاری از افراد ندانند که فیستول مقعدی چیست و چرا به وجود می‌آید. در پاسخ به اینکه فیستول مقعدی چیست باید گفت این عارضه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی است که بر اثر آن انتهای روده بزرگ با یک کانال غیرطبیعی به پوست اطراف دهانه مقعد متصل می‌شود. وجود این کانال غیرطبیعی باعث می‌شود که مدفوع و چرک و خونابه به سطح پوست اطراف مقعد راه پیدا کند و وضعیت ناخوشایندی را برای بیمار به وجود آورد. فیستول مقعدی به طور معمول ناشی از آبسه‌های درمان نشده است و به همین دلیل بسیار مهم است بیماران مبتلا به آبسه مقعدی نسبت به درمان این بیماری توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فیستول مقعدی بر اساس محل ایجاد فیستول به انواع مختلف زیر تقسیم می‌شود:

  • فیستول اینتر اسفنکتریک
  • فیستول ترانس فنکتریک
  • فیستول سوپراسفنکتریک
  • فیستول اکسترا اسفنکتریک
  • فیستول نعل اسبی
  • فیستول زیر مخاطی

هر کدام از این انواع فیستول در بخش‌های مختلفی به وجود می‌آیند و نیاز به درمان خاصی دارند. بسیار مهم است که افراد مبتلا به بیماری فیستول به بهترین دکتر فیستول در تهران مراجعه کنند تا در قدم اول بیماری به درستی تشخیص داده شود و در قدم بعد درمان مناسب تجویز شود.

بهترین جراح فیستول مقعدی

درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی ممکن است؟

از اینکه بیماری فیستول مقعدی چیست گفتیم. حال باید به سراغ روش‌های درمانی این عارضه نشیمنگاهی برویم. بیماری فیستول مقعدی فقط از طریق روش جراحی و لیزردرمانی فیستول قابل مداوا است و نمی‌توان با هیچ روش درمانی خانگی و یا استفاده از دارو این بیماری را درمان کرد. شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی چیست؟ در جواب این سؤال باید گفت که درمان قطعی این بیماری روش لیزردرمانی است. روش لیزردرمانی فیستول یک روش درمانی کم تهاجمی برای بیماری فیستول به شمار می‌رود که امروزه از آن به عنوان درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی یاد می‌شود. در واقع این روش درمانی با کمترین عوارض و احتمال بازگشت، بیماری فیستول را مداوا می‌کند.

درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی با استفاده از دستگاه‌های لیزر CO2 انجام می‌شود. این روش بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه قابل انجام است و از آنجایی که بدون درد و خونریزی انجام می‌شود بیمار تنها یک دوره نقاهت کوتاه مدت را طی می‌کند.

درمان قطعی فیستول مقعدی بدون جراحی امروزه در مراکز درمانی مختلفی انجام می‌شود اما بسیار مهم است بیماران به مراکزی مراجعه کنند که با بهترین دستگاه‌های لیزر این بیماری را مداوا می‌کنند. استفاده از دستگاه‌های به روز و مجهز باعث می‌شود بیمار دچار مشکلاتی نظیر ایجاد گوشت اضافه در ناحیه مقعد و در پی آن تنگی مقعد و بی‌اختیاری گاز روده و کنترل مدفوع نشود و بیماری فرد به بهترین شکل درمان گردد. یکی از مراکزی که افراد می‌توانند لیزردرمانی فیستول خود را با چنین شرایطی مداوا کنند مرکز تخصصی درمان فوری است. در این مرکز فوق‌تخصصان کولورکتال با بهترین دستگاه‌های لیزر اقدام به درمان این بیماری می‌کنند.

درمان فیستول مقعدی

بهترین دکتر فیستول در تهران چه مشخصاتی دارد؟

از آنجایی که درمان بیماری فیستول از اهمیت خاصی برخوردار است برای بیماران بسیار مهم است که درمان بیماری خود را به بهترین دکتر فیستول در تهران بسپارند. بهترین دکتر فیستول در تهران باید فوق‌تخصص کولورکتال باشد. این پزشکان تخصص خود را در زمینه بیماری‌های روده و ناحیه مقعد کسب کرده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود تا بتوانند بیماری فیستول را به بهترین شکل خود تشخیص داده و درمان آن را پیش بگیرند. همچنین بهترین دکتر فیستول در تهران باید به دستگاه‌های لیزر به روز و مجهزی دسترسی داشته باشد تا در صورت نیاز به عمل لیزر بتواند به بهترین شکل موجود عمل لیزردرمانی را انجام دهد. تخصص و تبحر بهترین دکتر فیستول در تهران جهت انجام جراحی فیستول نیز بسیار مهم است. در مورد برخی بیماران انجام جراحی نیاز است و پزشک باید بتواند جراحی فیستول را به شکلی انجام دهد که کمترین عوارض متوجه بیمار شود و از طرفی احتمال عود بیماری به حداقل برسد.

یکی از مراکز درمانی که افراد می‌توانند با اطمینان خاطر درمان بیماری خود را به دست پزشکان آن بسپارند مرکز تخصصی درمان فوری است که پزشکان متخصص کولورکتال آن در زمره بهترین پزشکان فیستول در تهران هستند و می‌توانند بیماری فیستول را به شکل قطعی درمان کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا