رپورتاژ

دریچه بازدید داکت اسپلیت

دریچه بازدید داکت اسپلیت

دریچه بازدید داکت اسپلیت

داکت اسپلیت یکی از انواع کانال‌های تهویه هوا است که از آن در پروژه‌های صنعتی و مسکونی زیادی برای انجام تهویه هوا استفاده می‌شود. این پروژه‌ها هر کدام نیازمند این هستند که یک دریچه بازدید داشته باشند تا بتوان از این سیستم تهویه در صورت لزوم بازدید کرد. نام این دریچه، دریچه بازدید داکت اسپلیت است. داکت‌های اسپلیت همان کانال‌های تهویه فرعی هستند که در مسیر کانال تهویه اصلی انشعابی پدید می‌آورد و برای همین دسترسی به این ناحیه بسیار ضروری است. دریچه بازدید داکت اسپلیت برحسب این که در چه نوع پروژه‌ای مورد استفاده قرار گیرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت

دریچه بازدید داکت اسپلیت در کل یک چهارچوب فلزی است که دربی روی آن قرار گرفته و با باز کردن درب، می‌توان به فضای داخلی داکت اسپلیت دسترسی پیدا کرد. بر حسب این که جنس این دریچه بازدید از چه متریالی باشد و نوع باز شدن درب آن چگونه باشد، انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت شامل موارد متعددی می‌شود.

دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی

این نوع دریچه بازدید داکت اسپلیت از متریال آلومینیوم ساخته می‌شود. ورق‌های آلومینیوم دارای مقاومت مناسبی در برابر فشار و درجه حرارت هستند. برای همین استفاده از این متریال برای ساخت دریچه بازدید داکت‌های اسپلیت باعث می‌شود بتوان فعالیت این بخش از سیستم تهویه صنعتی را بهینه کرد. دریچه‌های بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی با توجه به نوع باز شدن درب، به دو نوع لولایی و وزنی تقسیم می‌شود.

درب دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی لولایی، مانند درب خانه‌ها باز شده و وقتی باز می‌شود باید با یک نیروی عمودی دوباره بسته شود. به خاطر همین نوع باز شدن درب، این نوع دریچه‌های بازدید داکت اسپلیت بیشتر روی دیوار استفاده می‌شوند و از آن‌ها برای سقف استفاده نمی‌شود.

درب دریچه بازدید داکت اسپلیت آلومینیومی وزنی اما از سویی طوری طراحی شده که برای باز نگه داشتن آن باید نیرویی به سمت مخالف به آن وارد شود زیرا وزنه‌هایی که به درب این دریچه وصل می‌شود مانع باز ماندن آن شده و وقتی درب را رها کنید، به خاطر وزنه‌ها سریع بسته می‌شود. این موضوع باعث شده که از این نوع دریچه بازدید داکت اسپلیت در سقف ساختمان‌های مسکونی و صنعتی استفاده شود.

دریچه بازدید داکت اسپلیت شیاردار

دریچه‌های بازدید داکت اسپلیت شیاردار نیز از دیگر دریچه‌هایی هستند که حتما مشابه آن‌ها را در سقف ساختمان‌های مسکونی و هتل‌ها دیده‌اید. این نوع دریچه‌ها عموما از جنس آلومینیوم یا ورق گالوانیزه ساخته شده و روی درب آن‌ها خطوطی شیاردار قرار دارد. این نوع دریچه‌ها علاوه بر این که کار دسترسی به داکت اسپلیت را ساده می‌کنند، باعث بهبود جریان هوای درون آن نیز می‌شوند. برای همین استفاده از این نوع دریچه‌های بازدید داکت اسپلیت دارای مزایای زیادی برای خود سیستم تهویه صنعتی نیز بوده و می‌توان گفت یکی از کاربردی‌ترین انواع دریچه‌های بازدید محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از دریچه بازدید داکت اسپلیت

استفاده از دریچه‌های بازدید داکت اسپلیت صرفا برای دسترسی به فضای درونی سیستم تهویه طراحی و ساخته نمی‌شود بلکه این دریچه به خاطر مزایای زیادی که دارد، جزو اجزای اصلی یک سیستم تهویه صنعتی نیز به حساب می‌آید. تعدادی از مهم‌ترین این مزایا شامل:

·        افزایش تهویه مطبوع و بهبود عملکرد داکت اسپلیت

·        امکان طراحی و ساخت به شکل‌ها و در ابعاد مختلف

·        امکان تصفیه همزمان هوا با نصب یک فیلتر پشت دریچه بازدید

·        ایجاد نمایی زیبا با استفاده از دریچه‌های داکت اسپلیت خوش رنگ و خوش ساخت

کانال tdc

با این که امروزه استفاده از کانال‌های اسپیرال بسیار متداول‌تر از قبل شده، اما همچنان کانال tdc که از جنس گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شود در تهویه صنعتی کاربرد دارد و  علت آن هم این است که این نوع کانال‌ها، دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه و ارتعاش هستند. این کانال‎‌ها در چند مرحله عملیات فنی ساخته می‌شوند. در هر کدام از این مراحل نیز ما شاهد محکم‌تر شدن کانال tdc خواهیم بود تا بتوان از آن برای استفاده در صنایع عظیم مثل پتروشیمی و صنعت خودروسازی استفاده کرد.

ساخت داکت اصلی

در اولین مرحله، لازم است که داکت اصلی ساخته شود. این داکت اصلی از یک ورق گالوانیزه یا آلومینیومی که به صورت چهارگوش طراحی شده ساخته می‌شود. از کنار هم قراردادن تعدادی از این قطعات که همگی آن‌ها کنار هم داکت اصلی را تشکیل می‌دهند، بدنه اصلی کانال tdc به دست می‌آید.

اتصال کانال ها با فلنج tdc

در مرحله دوم باید قطعات مختلفی که ساخته شده را به هم وصل کرد. اتصال این قطعات به همدیگر با استفاده از فلنج tdc ممکن است. این فلنج‌ها به شکل یمک پروفایل 90 درجه ساخته شده و در قسمت اتصال کانال‌ها به همدیگر نصب می‌شود و سپس با پیچ یا پرچ سر جای خود محکم می‌شوند. استفاده از این فلنج‌ها باعث شده تا کانال tdc یکی از محکم‌ترین انواع کانال تهویه هوا باشد.

اضافه کردن کرنر و کلیپس به کانال چهارگوش

بعد از اتصال این قطعات به همدیگر، لازم است که روی فلنج‌ها از کرنر و کلیپس استفاده شود. استفاده از کرنر باعث می‌شود فلنج‌ها در سر جای خود کاملا محکم شده و سپس با استفاده از کلیپس، این استحکام تشدید می‌شود. کار کلیپس‌ها این است که دو سر کرنر و فلنج را به هم نزدیک کرده و با این کار این اتصال را کاملا تقویت کنند.

طراحی و ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت با شرکت آرناونت

طراحی و ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت توسط شرکت‌های طراحی و ساخت سیستم‌های تهویه صنعتی مختلفی ساخته می‌شود و برای همین اگر قصد دارید کار شما به بهترین شکل انجام شود، بهتر است که صفر تا صد طراحی و ساخت دریچه بازدید داکت‌های اسپلیت سیستم تهویه صنعتی خود را به شرکت آرناونت بسپارید. این شرکت با استفاده از جدیدترین تجهیزات و متدهای کاملا مدرن، مراحل طراحی و ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت را برای شما با کمترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

علت آن هم این است که شرکت آرناونت با داشتن خط اختصاصی تولید اجزای مختلف سیستم تهویه صنعتی توانسته به تولید انبوه در این زمینه برسد و همین تولید انبوه به سرشکن شدن قیمت خرید دریچه‌های بازدید و البته کاهش زمان ساخت آن منجر شده است. برای همین پیشنهاد ما سپردن کارهای مرتبط با سیستم تهویه صنعتی خود به شرکت آرناونت است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا