تخلف رانندگی محبوب تهرانیها چیست؟/ رکورد تصادفات منجر به مرگ در این ساعتها

به گزارش خبرآنلاین،سردار سید ابوالفضل موسویپور روز چهارشنبه در این خصوص افزود: سرعت غیرمجاز یکی از مهمترین تخلفات حادثهساز است که نهتنها موجب افزایش شدت تصادفات میشود، بلکه فرصت واکنش مناسب را از راننده سلب میکند.
تابناک در خبری نوشت: وی در خصوص آمار برخورد با تخلفات حادثه ساز اظهار کرد: در بازه زمانی مذکور نزدیک به ۱۸ هزار خودرو به دلیل تجاوز از سرعت مجاز و نزدیک به یک هزار خودرو به دلیل سبقت غیرمجاز توسط پلیس اعمال قانون شدند.
سردار موسوی پور ادامه داد: عبور از چراغ قرمز نیز یکی دیگر از تخلفات پرتکرار محسوب میشود که در همین بازه زمانی، حدود چهار هزار راننده تهرانی بهدلیل ارتکاب این تخلف جریمه شدهاند.
وی همچنین به سایر تخلفات حادثهساز اشاره کرد و گفت: در همین مدت، حدود سه هزار خودرو بهعلت حرکت با دنده عقب در بزرگراهها، نزدیک به ۱۷ هزار وسیله نقلیه بهدلیل ورود به مسیرهای ممنوع، بیش از ۲ هزار خودرو بهخاطر حرکت مارپیچ، حدود یکهزار مورد بهعلت تجاوز به چپ، و نزدیک به پنج هزار خودرو نیز بهدلیل دور زدن در محل ممنوعه، توسط همکارانم شناسایی و با آنان برخورد قانونی شد.
بزرگراه امام علی (ع) خطرناکترین مسیر برای موتورسواران تهرانی
از سوی دیگر رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هم گفت: بیشترین ساعات وقوع تصادفات فوتی موتورسیکلتسواران در پایتخت مربوط به زمان تاریکی هواست.
سرهنگ مصطفی زینی وند تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، توزیع زمانی تصادفات مرگبار به شرح زیر است:
از ساعت صفر تا ۴ صبح: ۲۲ درصد
از ساعت ۴ تا ۸ صبح: ۹ درصد
از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر: ۱۵ درصد
از ساعت ۱۲ تا ۱۶ عصر: ۱۴ درصد
از ساعت ۱۶ تا ۲۰ عصر: ۱۵ درصد
از ساعت ۲۰ تا ۲۴ شب: ۲۵ درصد
وی با اشاره به نقش خستگی و کاهش دید در شب و عدم استفاده از کلاه ایمنی در افزایش تصادفات، افزود: در ساعات پایانی شب و نیمهشب که عمدتا زمان بازگشت موتورسواران به محل سکونت است، بسیاری از راکبان بهدلیل خستگی، کاهش هوشیاری، عدم استفاده از کلاه ایمنی و در برخی موارد نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، در معرض خطر بالای وقوع تصادف قرار دارند که این عامل ها در مجموع، سهم قابل توجهی در بروز حوادث رانندگی در این بازه زمانی ایفا میکنند.
سرهنگ زینیوند در ادامه به گروههای سنی درگیر در تصادفات فوتی موتورسواران اشاره کرد و گفت: بررسیهای آماری نشان میدهد که بیشترین میزان تصادفات فوتی موتورسیکلتسواران متعلق به گروههای سنی جوانان است.
براساس اعلام وی، با توجه به نوع کاربری موتورسیکلت و سهولت استفاده از آن، این وسیله عمدتاً توسط قشر جوان مورد استفاده قرار میگیرد که آمار تفکیکی تصادفات فوتی بر اساس ردههای سنی به شرح زیر است:
زیر ۱۸ سال: ۶ درصد
۱۸ تا ۲۵ سال: ۲۰ درصد
۲۵ تا ۳۵ سال: ۲۶ درصد
۳۵ تا ۴۵ سال: ۱۸ درصد
۴۵ تا ۵۵ سال: ۱۱ درصد
۵۵ تا ۶۵ سال: ۱۱ درصد
۶۵ سال به بالا: ۸ درصد
سرهنگ زینیوند گفت: اگر چه تردد موتورسیکلت در بزرگراهها ممنوعیت قانونی ندارد اما برخی محورها بهشدت برای این وسیله نقلیه خطرناک هستند، طبق بررسیها، بزرگراه امام علی (ع) از ابتدای سال جاری تاکنون در رتبه نخست تصادفات فوتی موتورسیکلتسواران قرار دارد و پس از آن، بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید چمران به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتهاند.
رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به آمار اعمال قانون در خصوص تخلفات موتورسیکلتسواران نیز اشاره کرد و افزود: در چهار ماه نخست سال جاری، یکمیلیون و ۴۷ هزار و ۱۳۴ فقره تخلف موتورسواران توسط پلیس ثبت و اعمال قانون شده که از این تعداد، ۴۹۱ هزار و ۹۳ فقره فقط مربوط به عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است.
وی از تمامی موتورسواران درخواست کرد: حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند؛ کلاهی که بهدرستی از آن بهعنوان «کلاه زندگی» یاد میشود و بخش قابل توجهی از تصادفات منجر به فوت در میان راکبان موتورسیکلت، ناشی از ضربات مستقیم به ناحیه سر و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است.
۲۲۳۲۱۷