سیاسی

استاد حوزه: ولی فقیه را «تنها» بگذاریم، «صلح امام حسن» تکرار می‌شود/ جای سجده بر پیشانی دارند اما «جاسوس اسرائیل» هستند

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی، ۱۷ فروردین در حرم حضرت معصومه (س) با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) عنوان کرد: امام حسن (ع) مظهر حلم، گذشت، مهربانی، کرامت، تواضع، عبادت، بندگی و مهمان نوازی بودند ولی مهمترین شأن امام اداره جامعه و حکومت است که بعد از ۷ ماه این جایگاه را واگذار کردند.

وی با بیان اینکه در زمان امام حسن (ع) حکومت از فردی عادل، عالم و معصوم به فردی فاسق و ناآگاه مانند معاویه که هیچ صلاحیتی برای حکومت نداشت منتقل شد، گفت: امروز هم افرادی به دنبال براندازی هستند و برای تخریب حاکمیت ولی فقیه که فردی عالم، فقیه و اهل مشورت و دانش است از واژه‌هایی مانند دیکتاتور استفاده می‌کنند تا ذهن جوانان را خراب کنند. دیکتاتور و مستبد کسی است که تصمیماتش غیرعاقلانه و بر اساس هوای نفس و منافع شخصی است.

وی اظهار کرد: زمان امام حسن (ع) یک پیچ تاریخی بود که حوادثی باعث شد خلافت و حکومت از جایگاه اصلی خودش خارج شود و به دست غیر اهلش بیفتد. تمام این جریان از جنگ صفین و ماجرای حکمیت ابوموسی اشعری و عمروعاص آغاز شد. بعد از جنگ صفین موضوع خلافت معاویه مطرح شد و بعد از آن معاویه شروع به اغتشاش و ایجاد ناامنی کرد و به ۱۰ شهر حمله و غارت کرد که امیرالمؤمنین در خطبه ۲۷ نهج البلاغه از عدم مقابله با سپاه معاویه مردم را شماتت کردند.

رفیعی با بیان اینکه در این شرایط امام علی (ع) به شهادت رسیدند و امام حسن (ع) وارث حکومتی شدند متزلزل بود و حتی افرادی که با ایشان بیعت کرده بودند خیانت کردند، افزود: امام خطاب به اباسعید که به صلح با معاویه انتقاد داشت فرمودند من امام هستم و به همان دلیل که پیامبر در صلح هدیبیه و فتح مکه با کفار کنار آمدند من هم با معاویه کنار آمدم تا شیعه باقی بماند؛ حضرت فرمودند من می‌دانم که حکومت بر بنی امیه حرام است ولی اگر حامی و یاوری داشتم این کار را نمی‌کردم.

به گزارش ایسنا، استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دومین عامل صلح امام حسن (ع) کوتاهی و سستی مردم و از دست دادن روحیه مبارزه بود، افزود: امروز هم دشمن با همین هدف ذهن جوانان را آلوده کرده و در کشوری که ۴۰ انتخابات برگزار شده و همه کارها با مشورت انجام می شود شبهه دیکتاتوری را مطرح می‌کنند و در این شرایط اگر ما از مبارزه خسته شویم و ولی فقیه را تنها بگذاریم همان حوادث تکرار خواهد شد.

وی سومین دلیل اینکه امام حسن (ع) حکومت را واگذار کردند سکوت خواص جامعه بود، بیان کرد: خواص یعنی سیاستمداران، علما، شخصیت‌ها، دانشگاهیان، فرهنگیان و تریبون داران که می‌توانند تحلیل درست را به جوانان ارائه کنند و نگذارند جوانان ما تحلیل خود را از شبکه های خارجی بگیرند.

رفیعی چهارمین دلیل صلح امام حسن (ع) را حب دنیا و پول پرستی مردم و خواص دانست و اضافه کرد: معاویه پول‌های زیادی را در میان افراد تأثیرگذار توزیع کرد و بسیاری از افراد را خرید تا اطراف امام حسن (ع) را خالی کنند.

وی با بیان اینکه قرارداد صلح امام حسن (ع) مفاد دقیقی داشت و یکی از از مفاد آن عمل کردن بر اساس قرآن و سنت بود گفت: همانطور که امروز دشمنان به برجام عمل نکردند آن روز هم معاویه پس از به قدرت رسیدن نه تنها به آن قرارداد عمل نکرد بلکه برعکس آن مفاد عمل کرد و نتیجه آن این شد که بعد از ۲۰ سال نوه پیامبر را کشتند و اهل بیت پیامبر را به اسارت بردند و حکومت دیگر به دست ائمه علیهم السلام نیفتاد.

بیشتر بخوانید:

  • رئیس دفتر رهبر انقلاب: غم و غصه برای مردم، «آقا» را پیر کرده / فرزندان ایشان ، «همگی مستاجرند» و اجاره می‌پردازند

۲۱۲۲۰

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا