رپورتاژ

آشنایی با انواع ورق کاویان و کاربردهای آن در صنایع مختلف

آشنایی با انواع ورق کاویان

آشنایی با انواع ورق کاویان و کاربردهای آن در صنایع مختلف

ایران یکی از برترین کشورها در زمینه تولید فرآورده‌های فولادی از جمله ورق سیاه است. از این رو، کارخانه‌‎های مختلفی در زمینه تولید ورق گرم فعالیت می‌کنند که کاویان اهواز یکی از آن‌ها است. این کارخانه، ورق سیاه را طبق استانداردهای روز دنیا و با کیفیت بالا تولید می‌کند و از جمله برندهای برتر این زمینه به شمار می‌رود. بالا بودن کیفیت ورق این کارخانه باعث شده تا تقاضای زیادی برای خرید ورق کاویان وجود داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به معرفی کارخانه‌ ورق کاویان، انواع و کاربرد هر کدام از محصولات این شرکت بپردازیم. با ما همراه باشید.

با مجتمع فولاد کاویان اهواز بیشتر آشنا شوید

مجتمع فولاد کاویان اهواز که در 9 کیلومتری جاده اهواز خرمشهر واقع شده است، فعالیت جدی خود را از سال 1370 آغاز کرد. بیش از سی سال از فعالیت کاویان اهواز می‌گذرد و این کارخانه اکنون یکی از قطب‌های اصلی در تولید ورق سیاه است و نقش بسیار مهمی در صنعت فولاد کشور دارد. این کارخانه ورق‌های سیاه خود را از سایز 8 تا 40 میلی‌متر تولید می‌کند که تمرکز اصلی‌اش را روی ساخت ورق‌های ضخیم گذاشته است. ورق‌های سیاه کاویان فقط به صورت شیت فابریک روانه‌ی بازار می‌شود. محصولات تولید این شرکت شامل ورق سیاه با گرید ST37، ST52 و اسلب می‌شود. در ادامه، به معرفی انواع ورق کاویان و سایر محصولات این شرکت می‌پردازیم.

کارخانه ورق کاویان اهواز

معرفی ورق ST37 کاویان

کارخانه فولاد کاویان اهواز، ورق سیاه ST37 را از ضخامت 8 تا 40 میلی‌متر و با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کند. این کارخانه در تولید محصول  از استاندارد DIN17100 پیروی می‌کند تا محصول قبل از عرضه به بازار، کیفیت بالایی داشته باشد. این ورق در دسته‌ی فولادهای کم کربن قرار می‌گیرد و جوش پذیری و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. باکیفیت ورق باعث شده تا تقاضای زیادی برای خرید ورق از کاویان وجود داشته باشد. بالا بودن تقاضا می‌تواند روی قیمت روز ورق سیاه این کارخانه تاثیرگذار باشد و شاهد افزایش نرخ آن باشیم.

معرفی ورق ST52 کاویان

 یکی از پرکاربردترین گریدهای ورق سیاه که توسط کاویان هم تولید می‌شود، ST52 است. ورق ST52 نسبت به ST37، کربن بیشتری دارد و به همین دلیل از استحکام بالاتری بهره می‌برد. اگرچه این محصول در ساختمان‌سازی هم کاربرد دارد، ولی بیشتر در صنایع مختلف و معمولا در پتروشیمی‌ها و صنایع و نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا، به این محصول ورق سیاه صنعتی هم گفته می‌شود.

اسلب چیست؟

کاویان اهواز علاوه بر ساخت و عرضه‌ی ورق سیاه، اسلب باریک هم تولید می‌کند. این مجتمع فولادی مواد اولیه و اسلب ضخیم را از کارخانه‌های دیگر خریداری می‌کند و با عبور آن‌ها از میان غلطک‌های سنگین در فرایند نورد گرم، ضخامتشان را کاهش می‌دهند. کاویان از اسلب‌های باریک برای تولید ورق‌های سیاه استفاده یا آن را به صنایع مختلف مانند تولید ماشین آلات سنگین می‌فروشد.

کاربردهای ورق سیاه کاویان در صنایع مختلف

کاربردهای ورق سیاه کاویان در صنایع مختلف

ورق سیاه، محصول استراتژیک و بسیار مهمی است که در صنایع مختلف بخصوص ساختمان‌سازی کاربردهای مهمی دارد. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به عنوان مواد اولیه پایه برای تولید سایر ورق‌های فولادی مانند گالوانیزه
  • تولید انواع مقاطع فولادی
  • تولید محصولات و لوازم خانگی
  • تولید انواع مخزن‌های نگهداری، تانکرها و مخزن‌های تحت فشار
  • استفاده در صنعت خودروسازی
  •  تولید انواع درب و پنجره
  • استفاده  در صنایع مختلف مانند پتروشیمی و نفت و گاز

قیمت ورق کاویان

قیمت ورق کاویان چگونه تغییر می‌کند؟

قیمت‌ها در بازار آهن آلات از جمله ورق همواره به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کنند و هر زمان ممکن است که نرخ‌های جدیدی برای محصولات از جمله ورق کاویان ثبت شود. به زبان ساده، قیمت ورق ممکن است است، لحظه‌ای تغییر کند. این تغییرات دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌‎ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قیمت دلار
  • میزان عرضه و تقاضا
  •  نرخ لحظه‌ای سنگ آهن و آهن قراضه
  • قیمت جهانی فولاد
  • حمل و نقل
  • تورم یا رکود بر بازار
  •  شرایط اجتماعی کشور

هر کدام از این موارد به تنهایی می‌توانند روی قیمت‌ها تاثیر داشته باشند و نرخ جدیدی برای محصولات به ثبت برسد. در همین راستا افراد قبل از خرید محصولات فولادی از جمله ورق سیاه کاویان، قیمت آن را به طور دقیق استعلام می‌گیرند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله به معرفی انواع ورق کاویان یا به طور دقیق‌تر محصولات کاویان پرداختیم. این کارخانه یکی از قطب‌های تولید ورق سیاه به شمار می‌رود که علاوه بر ورق  ST37 و ST5، در زمینه‌ی تولید اسلب هم فعالیت دارد. البته مهم‌ترین محصول این شرکت همان ورق سیاه است که قیمت آن تحت تاثیر عوامل مختلف ممکن است به صورت لحظه‌ای تغییر کند.

 کاویان تنها کارخانه‌ای نیست که مشغول به تولید ورق سیاه در کشور است. علاوه بر این کارخانه‌، مجموعه‌ها دیگری هم در این زمینه مشغول به فعالیت هستند که از جمله آن‌ها می‌توان اکسین اهواز، فولاد گیلان، فولاد مبارکه اصفهان، نورد و قطعات فولادی تهران و مجتمع فولاد خرم آباد اشاره کرد. این کارخانه‌ها انواع مختلف ورق سیاه از جمله ST37، ST52، A516 و A283 و CK45 را تولید می‌کنند. هر کدام از موارد ذکر شده به منظور اهداف مشخصی تولید و به بازار عرضه می‌شوند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا